ליל הסדר הגיע ואתם לא יודעים איך להכין את עצמכם לקראת הערב החשוב – מה להכין, מתי להגיד, או איך לעשות?
זה בדיוק המדריך שאתם צריכים בשביל לדעת מה לעשות, אנו ממליצים לקרוא אותו לפני עקב החג ולהכין כל מה שצריך.
והכי חשוב, שהיה בשמחה!
מה צריך להכין בצלחת הפסח?
3 מצות – כל אחת על גבי השניה. שלושת המצות נמצאות מתחת לצלחת הפסח.
זרוע – חתיכת בשר או עוף צלוי או מבושל
מרור – חסה
חרוסת – מטבל שניתן לקנות או להכין
ביצה
עלי כרפס
חזרת
מה צריך שיהיה לי במהלך ליל הסדר?
1. הגדה – ברורה ומובנת ככל האפשר.
2. יין וכוס אישית– עדיף יין ולא לתירוש, באופן שיספיק ל- 4 כוסות, כשכל כוס מכילה מינימום 75 מ"ל, כדאי להכין כוס מוכנה מראש ולסמן עד איפה צריך למלא ביין.
3. מצות – 4 – 5 חלקים שכל אחת מהן 27 גרם (יחד 108 גר׳ או 135 גר׳ בהתאמה), כדאי לעטוף כל חלק בשקית במשקל המדויק כדי להימנע מבלבול בכמויות במהלך הסדר.
4. עלי כרפס (סלרי) – כמות קטנה
5. מים עם לימון / מלח / חומץ – לטבילת הכרפס בפנים.
6. מרור (חסה) – 2 חלקים , כ- 27 גרם כל אחת, שהם כ- 54 גרם יחד.
7. חרוסת – מטבל תמרים, ניתן להכין או לקנות בסופר בהשגחה לפסח.
8. סעודה משובחת, ממתקים וקינוחים טעימים.
איך לעשות את ליל הסדר – מא' עד ת'
כך תעשו את ליל הסדר:
תוכלו למצוא סרטון ואת המדריך הכתוב והמיוחד שעשינו עבורכם.
בהצלחה!
קדש
🍷 שתיית כוס ראשונה
לאחר ששולחן הסדר ערוך ומוכן יפה מתחילים קידוש.
למקדש ולכל אחד מהמסובים צריך שיהיה בידו כוס יין, עדיף לכתחילה יין אדום ואם לא, אפשר גם תירוש, שבתוכה כ-81 גרם יין לשתייה (הנקראת ׳רביעית׳ בהלכה), אמנם גם שתיית כ-41 גר׳ יין (רוב רביעית) יוצאים ידי חובה.
נבקש מאחד המסובים שימזוג עבור ׳מדריך׳ הסדר את הכוס הראשונה כאות חירות.
המקדש צריך לכוון בליבו להוציא ידי חובה את כל השומעים בברכת הקידוש, כלומר שהברכה שלו חלה גם על כל שאר המסובים במקום שיברכו על עצמם.
נשתדל לשתות את כל היין בבת אחת.
את היין של כל ארבע הכוסות, כולל של הקידוש נשתה בהסבה, כלומר בהישענות על צד שמאל.
אם הסב לצד ימין כששתה, לא יצא ידי חובה וצריך לשתות שוב בהסבה לשמאל.
ישנם הנוהגים לאכול את הביצה שבקערת הסדר, שהיא זכר לקורבן חגיגה, לאחר מכן לברך ברכת ״בורא נפשות״.
נוהגים כבר בשלב זה לחלק ממתקים לילדים טרם הארוחה הגדולה (שולחן עורך) כדי לעורר שאלה בליבם על הערב המיוחד שאנו נמצאים בו ואיך זה שאוכלים ממתקים כבר בהתחלה ולא בסוף.
רחץ
נוטלים ידיים לקראת האכילה של הכרפס, זאת משום שדבר שנטבל במשקה ונוגעת הרטיבות ביד מצריך נטילת ידיים.
לא מברכים ״על נטילת ידיים״ בנטילה זו.
כרפס
לוקחים את הכרפס בפחות משיעור כ- 27 גרם (כזית) ונטבול אותו במי מלח / חומץ / לימון שהכנו, לאחר מכן נברך ״בורא פרי האדמה״ ותוך כדי הברכה נכוון להוציא ידי חובה את החסה (מרור) שגם זו ברכתה כדי לא לברך שנית.
אין צורך לאכול בהסבה.
יחץ
ניקח את המצה האמצעית מתוך שלושת המצות הנמצאות מתחת לקערה ונחצה לשתים. את החלק הקטן מניחים חזרה באמצע, בין שתי המצות שנותרו, ואת החלק הגדול נשמור כאפיקומן.
את החלק השמור לאפיקומן נעטוף ונשמור במקום רחוק מהעין. נחביא את האפיקומן כדרך המנהג שהילדים מחפשים, ולאחר סיום ההגדה ושתיית כוס שני יחפשו הילדים את האפיקומן.
אפיקומן פירושו: אפיקו – הוציאו, מן – מזון.
מנהג האפיקומן הוא כדי להשאיר את הילדים ערניים למהלך הסדר.
מגיד
נגביה את קערת הסדר ונאמר יחד כל המסובים את נוסח ״הא לחמא עניא״.
לאחר מכן, נכס את שלושת המצות של הקערה אם טרם עשינו זאת, נרחיק את קערת הסדר לסוף השולחן כאות לסיום האכילה כביכול (יש נוהגים להסירה מהשולחן), בכך אנו מעוררים את הילדים לשאול על הסרת צלחת הסדר עם המזון שבה שבדר״כ עושים רק בסוף הארוחה.
בתגובה, נענה שבלילה זה אין אוכלים עד שמספרים מעניין יציאת מצרים קודם.
נמזוג כוס יין, שואלים ״מה נשתנה״ ולאחר מכן נגלה את המצה האמצעית, את הכוס הזאת שותים בסוף ההגדה.
נחזיר את הקערה למקומה ונגלה את המצות שבקערה.
נתחיל לומר ״עבדים היינו לפרעה במצרים״ ונמשיך על הסדר את אמירת ההגדה.
נקודות חשובות במהלך אמירת ההגדה –
מצוות קריאת ההגדה היא באופן שבה השומעים והמסובים יוכלו להבין כפי יכולתם. לכן, מאחר וילדים או אנשים בוגרים שלא למדו תלמוד ומקרא אינם מבינים את הנאמר, חשוב מאוד להעביר את המסר והלימוד של יציאת מצרים כפי הבנתם ויכולתם באופן שיהיה להם כמה שיותר קל להקשיב ולהבין בשפה הברורה.
מנהגים של עדות מסוימות להסביר את יציאת מצרים לילדים באמצעות הצגה וסיפור, חשוב להיות יצירתי כדי שזיכרון יציאת מצרים יתיישב על ליבם של המסובים בליל הסדר.
אמירת המכות
קודם אמירת עשר המכות מביאים קערה אליה נשפוך כל פעם קצת מן היין באופן הזה:
דם, ואש ותמרות עשן – שופך פעם אחת על כל פעם שאומר אחד מן השלוש, נמצא ששופך 3 פעמים.
דם, צפרדע, כינים, ערוב, דבר, שחין, ברד, ארבה, חושך, מכת בכורות – שופך פעם אחת על כל מכה, נמצא ששופך 10 פעמים.
דצ״ך, עד״ש, באח״ב – שופך פעם אחת על כל קיצור, נמצא ששופך 3 פעמים.
בסה״כ שופכים 16 פעמים, אין לשתות או להשתמש ביין זה ויש לזרוק אותו.
אכילה ושתיה באמצע ההגדה
מותר לשתות באמצע אמירת ההגדה משקאות קלים אך עדיף לא לשתות יין על מנת לא להשתכר.
מותר לאכול באמצע אמירת ההגדה מאכלים מתוקים כדי להישאר ערניים אך לא להתמלא לפני הסעודה הגדולה ב׳שולחן עורך׳.
אמירת ׳לפיכך אנחנו חייבים׳
🍷 שתיית כוס שניה
לפני אמירת ׳לפיכך אנחנו חייבים׳ נכסה את המצה האמצעית המגולה.
נגביה את הכוס עם היין עד סוף ברכת ״אשר גאלנו״ ובסיום הברכה נשתה בהסבה לצד שמאל.
מנהג בני אשכנז לברך על כוס שנייה ׳בורא פרי הגפן׳.
רחצה
לפני הברכה ׳על נטילת ידיים׳, רגע לפני מוציא מצה, נבקש מהמסובים שיכוונו בליבם לצאת ידי חובה בברכת המצה, בברכה זו אנו זוכרים שעם ישראל יצאו בחיפזון ממצרים ולא הספיק בצקם להחמיץ.
ניטול ידיים לקראת מצוות אכילת המצה לראשונה בפסח –
שופכים מים 3 פעמים על יד ימין ואז 3 פעמים על יד שמאל ומברכים:
״ברוך אתה ה׳, אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על נטילת ידיים״.
לא מדברים עד שמברכים על המצה.
מוציא מצה
🟡 אכילת מצה
ניקח את המצות של קערת הסדר באופן שבו השארנו אותם – מצה שלמה למטה, חצי מצה באמצע ומצה שלמה למעלה ונברך:
״ברוך אתה ה׳, אלוקינו מלך העולם, המוציא לחם מן הארץ״
נניח את המצה התחתונה משלוש המצות מחוץ לידינו ונברך:
״ברוך אתה ה׳, אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על אכילת מצה״
ניקח מצות כשיעור 2 כזיתות (כל אחת 27 גרם, יחד 54 גרם) נטבול במלח ונאכל את המצות בהסבה לשמאל.
גם שאר המסובים אוכלים 2 כזיתות.
יש לאכול את המצות עד 4 – 7.5 דקות ובלי לדבר.
אם שכח להסב שמאלה צריך לאכול שוב שתי כזיתות מצה.
מרור
כל אחד יקח חסה שהיא המרור כשיעור כזית (27 גרם) ונטבול בחרוסת.
החרוסת היא זכר לטיט שאיתה עבדו עם ישראל ומתקשרת ישירות עם עניין המרור. נשתדל שלא תהיה יותר מדי מהחרוסת כדי שעדיין יורגש טעם החסה, נכוון להוציא ידי חובה את שאר המסובים ונברך:
״ברוך אתה ה׳, אלוקינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציוונו, על אכילת מרור״
נאכל ללא הסבה שמאלה.
אם אוכלים את המרור עם החרוסת לאחר חצות אין מברכים ׳על אכילת מרור׳.
כורך
🟡 אכילת מצה
ניקח מצה כשיעור כזית (27 גרם) מהמצה התחתונה שנשארה ונכרוך אותה עם כזית מרור (חסה), נטבול בחרוסת ונאכל בהסבה שמאלה לפני אמירת ׳זכר למקדש כהלל׳
שאר המסובים אוכלים מצה כשיעור כזית ממצות שנמדדו מבעוד מועד מאחר וכנראה לא תספיק המצה התחתונה עבור כולם.
שולחן עורך
כעת הגיעה זמן הסעודה הגדולה, נגיש בשמחה רבה ובתיאבון את מאכלי החג הטעימים שטרחנו להכין ונסעד יחד.
נשים לב להשאיר ׳מקום בבטן׳ לאכילת האפיקומן שבסוף הסעודה ולא לשבוע לגמרי.
צפון
🟡 אכילת מצה
לאחר סיום הארוחה מנהג הילדים למצוא את האפיקומן.
ניקח את המצה שחצינו בתחילת הסדר והסתרנו (האפיקומן) בשיעור כזית (27 גרם) ונאמר:
׳זכר לקורבן פסח שנאכל על השובע׳
לאחר מכן נאכל בהסבה שמאלה, שאר המוסבים אוכלים גם הם שיעור מצה כזית.
לאחר אכילת האפיקומן לא נאכל דבר נוסף בשביל להשאיר את טעם המצה בפינו, אולם כן מותר לשתות משקה שאינו משכר וחלק מבני אשכנז מחמירים בזה אלא אם כן ימשיכו לספר מעניין יציאת מצרים.
ברך
🍷 כוס שלישית
ניקח את כוס היין, נשטוף אותה מבחוץ, נשפשף מבפנים, נמזוג יין ונחזיק ביד ימין, לאחר מכן נלך לשטוף את הידיים ל׳מים אחרונים׳ שהם שטיפת אצבעות הידיים עד סוף מפרק השני של האצבעות.
תוך כדי אמירת ברכת המזון מחזיקים את כוס היין בנחת.
נשים לב להוסיף בברכת המזון ברכת ׳יעלה ויבוא׳ על חג הפסח.
לאחר ברכת המזון נברך ׳בורא פרי הגפן׳ על היין שהחזקנו ונשתה בהסבה שמאלה.
אם לא הסב, חוזר ושותה.
לא מברכים ברכת ׳מעין שלוש׳ – על הגפן, בסיום שתיית הכוס השלישית.
מוזגים כוס לאליהו הנביא – כוס של תקווה ואמונה.
פותחים את הדלת לכמה דקות, בזמן זה אפשר לבקש בקשות אישיות וכן בקשות לגאולה פרטית וכללית לכל עם ישראל.
לאחר אמירת ׳שפוך חמתך אל הגויים אשר לא ידעוך׳ נסגור את הדלת.
הלל
🍷 כוס רביעית
נמזוג כוס רביעית של יין וגם אותה נגביה במהלך אמירת ההלל, נשתדל לומר את ההלל בשמחה ובקול נעים.
נשתה בסוף ההלל את הכוס הרביעית (בני עדות אשכנז מברכים ׳בורא פרי הגפן׳ ובני עדות ספרד לא מברכים) בהסבה שמאלה, בבת אחת.
נברך בסוף השתיה ברכת מעין שלוש – ׳על הגפן׳.
נרצה
הגענו לסוף הסדר, נשתדל להמשיך ולדבר דברי תורה ולספר מעניין סיפור יציאת מצרים – על גדולות הניסים, האמונה וההתחזקות שעברו אבותינו ושייכים לימינו גם כן.
ליל הסדר צריך להיות חוויה נעימה וטובה, אנו מקווים שהמדריך יעזור לכם.
יש לכם עוד שאלה בעניין ליל הסדר?
מוזמנים לשלוח לנו בתגובות שאלות בעניין עריכה ליל הסדר ונשמח לעזור!