עשרה בטבת: נכתבה התורה ביוונית

מה הקשר בין עשרה בטבת לכתיבת התורה ביוונית?

עשרה בטבת הוא יום צום ובו אירעו שלושה דברים, אחד מהם הוא שנכתבה התורה בשפה היוונית,
מה כל כך בעייתי בכתיבת התורה ביוונית?
רבי נתן, בהלכות קריאת שמע, הלכה ד', אות י מלמד אותנו את סוד חשיבותו של עזרא הסופר:

וזהו בחינת עשרה בטבת. בחינת הג' צרות שאירעו בטבת שחושב שם בהסליחות שמת עזרא הסופר ונכתבה התורה יוונית בימי תלמי המלך והתחיל חורבן בית המקדש. כי כולם הם בחינה אחת, בחינת פגם הנ"ל. היינו שקשה לצייר האור לברכה מחמת הג' צרות הנ"ל. וכו'
ולא די שאבדנו סופר כזה שהוא עזרא הסופר שהיה מצייר בכתיבתו האותיות של התורה לברכה, אף גם בעוונותינו הרבים נכתבה התורה יוונית. שהוא ההיפך ממש מכתיבת ספר תורה של עזרא הסופר מהיפך אל היפך. כי הם בודאי מציירים אור התורה להיפך על ידי כתיבתם והעתקתם. שמזה נמשך כל האפיקורסות והכפירות של המחקרים והפילוסופים שמהפכים דברי אלהים חיים. ומהפכים דברי התורה הקדושה לאפיקורסות וכפירות שלהם רחמנא ליצלן. ועל כן הם רוצים לחנך את הבנים בלימוד מקרא לבד. בלי פירוש רז"ל שבגמרא ומדרשים ואגדות. כי הם רוצים לצייר ח"ו אור התורה כפי כליהם הרעות. כפי מוחיהם הפגומים והמקולקלים מאד מאד על ידי ריבוי תאוות ניאוף שהם משוקעים בה מאד כמפורסם וכאשר הם יודעים בעצמם ועל כן אינם רוצים שיעסקו בניהם בגמרא ומדרשים של רז"ל שכבר התחילו לצייר אור התורה קצת ולפרשה לטובה.

ימי צום ותענית
ימי צום ותענית

ביאור:

רבי נתן בא ללמד אותנו אילו שלושה דברים קרו במהלך עשרה בטבת:
נפטר עזרא הסופר, נכתבה התורה ביוונית והתחיל חורבן בית המקדש.
ומה המשותף לכל מאורעות קשים אלה? פגמים (מעשים רעים וחטאים) שעשו עם ישראל מנעו את היכולת של עם ישראל לקבל את הברכה והשפע שהיו ראויים לה אם לא היו פוגמים, לכן הגיעו שלושה דברים אלו.

רבי נתן מדבר על התוצאה הקשה של שלושה דברים אלה: "היינו שקשה לצייר האור לברכה מחמת הג' צרות הנ"ל"
אך מה הכוונה בלצייר את האור לברכה?
ראשית, עלינו להבין מהי הברכה וכיצד היא מגיעה?
הברכה היא האור שמרומם את הנפש והנשמה ומגלה כמה טוב ושפע בורא עולם כבר הביא ונותן לנו כל רגע, באופן שיהיה גלוי וניתן יהיה להשתמש בו ולהתקרב לה'.
התורה היא מקור הברכה, משום ששפע האור הרוחני מתלבש בתוך אותיות התורה. אותיות התורה הן מעין כלי וצורה שאליו מגיע אור ושפע הברכה במידה מוגבלת, ע"י הקריאה והלימוד בה זוכים להארה וקבלת השפע.
מה הכוונה "בתוך כלי"? האור והשפע חייבים להגיע אלינו באופן מידתי וקצוב, אחרת, יותר מדיי אור יסנוור ויבלבל אותנו – לא נוכל לראות כמה שפע באמת יש לנו, איך נכון להשתמש בו, כמה נכון להשתמש בו וכו'.
בלבול כזה יכול להוביל גם לשבירת הכלים ולייאוש.

איך כל זה קשור לכתיבת התורה ביוונית?
כמו שלמדנו מעניין עזרא הסופר – לא חשוב רק לכתוב את אותיות התורה, אלא גם באופן שכתיבת האותיות תכיל שפע שיוכל הקורא לקבל מהם.
בניגוד לכתיבתו של עזרא הסופר, החל תלמי המלך לכתוב את התורה ביוונית בדרכו האישית וההרסנית.
כתיבת התורה של תלמי המלך השפיעה בדיוק את ההיפך מכתיבתו של עזרא הסופר. האותיות בהם כתבו את ספר התורה היו מכילות קלקול רוחני גדול, ולא היו האותיות 'כלי' לקבלת הברכה והשפע הרוחני, במקום זאת כתיבתו הייתה משפיעה על הלומדים חוסר דעת ואפיקרוסות (כפירה).
במקום שלמידת דברי התורה ביוונית תביא העמקת הדעת וקרבת אלוקים, היא דרדרה את הלומדים בה להתעסק בפילוסופיות, כפירה ובלבול השכל – ההיפך הגמור שאמור להיות מלימוד תורה.
משום כך, רבים חשבו והסתפקו רק בלימוד המקרא, כפי הבנתם המוטעית, ללא רצון ללמוד פירושים, גמרא, מדרשים ואגדות, אשר מבארים ומעמיקים את דברי התורה הכתובים.
הם רוצים 'להרגיש' מלומדים וחכמים בלימוד התורה ותוך כדי לעשות את הדברים הנוראיים ואסורים ביותר שנכתבו בה כמו ניאוף וכו'. הם רצו שגם ילדיהם יעשו כמוהם למרות שכבר התחילו לקבל מן הברכה מלימוד תורה של סופר טהור וחשוב כמו עזרא הסופר.

לסיכום, אנו לומדים שלא רק חשוב לקרוא וללמוד בתורה, שהרי אין זה ספר כשאר הספרים חלילה, שרק לומדים והולכים.
הלימוד מספר תורה כשר שנכתב ע"י יהודי כשר כמו עזרא הסופר, הוא צינור לשפע הברכה שצריך לקבל כדי להעצים את הקשר עם בורא עולם, לקבל דעת נכונה וטהורה, להתקדם בעבודה הרוחנית ולחזק את החיבור לאמת.

תגובות

אולי יעניין אותך גם