האור שלהם מלטף את העין ומזכיר לנו את הניסים הנפלאים שעברו על אבותינו.
אבל, איך נרות חנוכה מקבילים לחיים שלנו היום?
אנחנו רגילים להדליק נרות חנוכה כל יום במהלך החג, האור שלהם מלטף את העין ומזכיר לנו את הניסים הנפלאים שעברו על אבותינו. אבל, עדיין, איך נרות חנוכה מקבילים לחיים שלנו היום? לנרות החנוכה יש השפעה רוחנית חשובה בגילוי האמת בחיים שלנו.
רבי נתן, בספר ליקוטי הלכות, אורח חיים, חנוכה, הלכה א', אות א' מלמד אותנו על נרות חנוכה:
רבי נתן בא ללמד אותנו את עניין חנוכה: אור הנרות של חנוכה נחשב ה'אור הראשון של השנה' – מדוע? חנוכה הוא מלשון חינוך. מהו חינוך? נתינת השקפה, חכמה ודעה טהורה לעצמנו (ולילדים) שבה נרצה ללכת ולהאמין בה. בחנוכה, אנו מבקשים להאיר בתוכנו את אור הדעת האמיתי והטהור כדי לחנך וללמד את עצמנו ללכת בדרכים נכונות של אמת וקדושה. מהי הדעת? הדעת היא היכולת לקבל תפיסה נכונה למסקנה ולמעשה בעניין מסוים, לאחר שספירת הבינה הבדילה בין דבר לדבר במקרה או בדבר מסוים. מהו אור הדעת? אור הדעת הוא המצב בו הדעת שלנו מתוקנת, באופן שבו היא יכולה להשיג ולהבין בצורה אמיתית, נכונה וטהורה את מה שקורה במציאות ולהתבונן באופן ברור ואמיתי, ללא טעויות מדומות, בתהליכים שאנו עוברים בתוכנו, בעבודת ה' שלנו, כמו עבודת המידות, התחזקות במצוות, עבודה על תאוות וכו'.
לשם מה אנו צריכים את אור הדעת, שמאיר במיוחד בחנוכה? לכל אחד מאיתנו יש כוח המדמה, מלשון דימוי ודמיון. כוח המדמה שלנו 'עוזר' לדעת שלנו להסיק מסקנות ותוצאות לגבי דברים שקורים בתוכנו ובחוץ ולהגיב בהתאם. ע"י שהוא מדמה ומשווה בין דברים, וע"י זה הדעת מסיקה מסקנות. הבעיה היא, שכוח המדמה שלנו אינו מתוקן, אנו נוהגים להשוות בטעות בין דברים טובים וחיוביים לבין דברים רעים ושליליים ובכך להתבונן ולהסיק מסקנות שגויים שמזיקים לנו ולתפיסה שלנו לגבי המציאות ומבפנים. לדוגמה, אדם שסובל מלחץ בעבודה ובחיים, חושב לעצמו שאם הוא יאכל כך הוא יצליח להירגע. כוח המדמה שלו אינו מבורר, כלומר אינו תקין, משום שהוא גורם לדעת של אותו אדם לחשוב שאוכל הוא תרופה ללחץ שלו. אוכל = תרופה ורוגע. זו טעות כמובן. טעות זו מביאה אותו לפתח תאוות אכילה שגורמת לו ללחץ והורסת את הבריאות שלו. או לדוגמה, כאשר אישה קונה לעצמה בגדים משום שהיא חוששת שלא יאהבו אותה אם היא לא תלך לפי האופנה. כוח המדמה שלה מטעה אותה וגורם לה לחשוב שאופנה ובגדים יפים יגרמו לה להיות נאהבת ומוערכת בעיני אנשים. אופנה = הערכה מצד החברה. זו טעות. בגלל שכוח המדמה שלה לא תקין, היא לא מסיקה מסקנה נכונה בדעת שלה שהיא צריכה בעיקר להיות מי שהיא כדי שבאמת יאהבו את מי שהיא באמת, מאחורי כל התפאורה של הבגדים.
במהלך ההיסטוריה, היו עובדי עבודה זרה משפיעים על עם ישראל ברובד הנפשי, בדעת, ולא רק בלחץ וכוח פיזי. הם גרמו ליהודים רבים להתבלבל ולהסיק מסקנה בדעתם שאפשר להתנתק מבורא עולם והיהדות ולחיות חיים טובים ונכונים. הם עשו זאת ע"י חיזוק הנפש הבהמית שלהם, כלומר, ע"י שהם פיתו אותם 'להתחזק' ולהתעמק באמונות, השקפות ודברים בהמיים כמו אוכל ותאוות, כדי לנתק אותם מאור הדעת ומהדעת המתוקנת.
אך ברגע שאנו 'קולטים' ומבינים שאנחנו רחוקים מן האמת, ושהדעת שלנו מבולבלת לחלוטין ושאנחנו לא בדרך הנכונה, אנו מסוגלים לעשות חישוב מסלול מחדש, ולשבר את 'מלכות הרשעה' שהיא ההשפעה השלילית של היצר הרע על כוח המדמה. שבירת ההשפעה של יצר הרע על כוח המדמה היא היכולת 'לעלות' אל השכל הישר, אל הדעת המתוקנת, שהוא בדומה להדלקת נר בתוך החושך הגדול. אור קטן של הנר הוא אור הדעת שמאיר בתוך כל החושך והבלבול. בימי חנוכה בפרט, כל יום שאנו מוסיפים עוד התבוננות נכונה, עוד תיקון לתפיסות והמחשבות שלנו אנו מתקדמים. אך חשוב לזכור, שכמו שהחושך מתגבר, כך גם שאור הדעת שלנו חייב להאיר ולגדול במקביל, כל יום עוד קצת ועוד קצת. זוהי הסיבה שאנו מוסיפים בכל יום נר נוסף על הנר הראשון, ונרות נוספים במקביל – השוואת האור אל החושך והתגברות האור אל מול החושך באופן שהוא נאסף ומתגבר יותר ויותר עם הזמן כמו נרות החנוכה שמאירים יותר ויותר עם הוספת הנרות מיום ליום. בתחילה, מלמד רבנו שקשה להתחיל להאיר אל מול החושך, משום שאנו רגילים לחשוך ולבלבול שאנו חיים בו, אך באמת כל ההתחלות קשות וצריך להאמין בלי לוותר כלל, ולהמשיך להוסיף עוד אור ותיקון.
אמירת ההלל בחנוכה מקבילה להתעוררות מהחושך והודיה לה' על שזיכה אותנו להכנס באמת ואור הדעת, כי רק כשאדם מכיר בטובה הוא יכול להודות למי שעשה לו טוב וחסד, כמו שאנו מברכים ומודים בהלל לבורא עולם.
לסיכום, על ידי מה שאנו דבקים באור הדעת והאמת, תוך כדי שאנו מודים לבורא עולם על שזיכה אותנו בחסדיו הרבים להוסיף עוד ועוד אור, אנו יכולים לחנך את עצמנו להודות ולהמשיך עלינו עוד שפע, שמזמן לזמן מתעצם והופך לכוח גדול מול החושך הרוחני והיצר הרע שמנסה להנמיך ולהחליש אותנו.