בשיעור הקודם למדנו על יוון שלא מתה, כפי שחשבנו, אלא היא קיימת, פועמת ומשפיעה גם היום.
האם יש בכוחנו את היכולת להתגבר על החושך לבד? מצד אחד, אין ניסיון שלא נוכל לעמוד בו, ומצד שני, האם הכלים שלנו מספיקים לשם הניצחון?
איזה סיכוי יש לנו להגביר את הטוב לנצח את החושך והאם זו אינה מלחמה אבודה
רבי נתן תלמידו של רבנו, בספר ליקוטי הלכות, חנוכה, הלכה ב, אות ב מלמד את מעלת הצדיק, המקביל לאור נר חנוכה, שרק בזכותו ובכוחו אפשר להגביר את הטוב ולנצח את החושך:
וְזֶה בְּחִינַת נֵר חֲנֻכָּה, כִּי הַצַּדִּיק נִקְרָא אוֹר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, אִמְרוּ צַדִּיק כִּי טוֹב, וְאֵין טוֹב אֶלָּא אוֹר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב, כִּי זֶה הַצַּדִּיק הוּא טוֹב גָּמוּר, כִּי הִפְרִישׁ הָרַע לְגַמְרֵי וְנִשְׁאָר כֻּלּוֹ טוֹב, וְעַל כֵּן נִקְרָא טוֹב, דְּהַיְנוּ אוֹר כַּנַּ"ל.
וְזֶה בְּחִינַת נֵר חֲנֻכָּה, שֶׁאָנוּ מַמְשִׁיכִין וּמְקַבְּלִין כֹּחַ הַצַּדִּיק שֶׁנִּקְרָא אוֹר, בְּחִינַת נֵר ה' נִשְׁמַת אָדָם, וְעַל יְדֵי זֶה הַכֹּחַ, דְּהַיְנוּ עַל יְדֵי אוֹר הַצַּדִּיק שֶׁהוּא בְּחִינַת טוֹב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב, כַּנַּ"ל, עַל יְדֵי זֶה אָנוּ יְכוֹלִין לַעֲמֹד כְּנֶגֶד מַלְכוּת הָרְשָׁעָה, כַּנַּ"ל, כִּי אִי אֶפְשָׁר לַעֲמֹד כְּנֶגְדָּם כִּי אִם עַל-יְדֵי בְּחִינַת כֻּלּוֹ טוֹב, בְּחִינַת צַדִּיק גָּמוּר כַּנַּ"ל, כִּי צְרִיכִין לֵירֵד לְתוֹךְ הָרַע שֶׁלָּהֶם לְשַׁבְּרוֹ וּלְהַשְׁפִּילוֹ כַּנַּ"ל.
וְזֶה בְּחִינַת מִצְוַת נֵר חֲנֻכָּה לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה טְפָחִים בִּרְשׁוּת הָרַבִּים בַּטֶּפַח הַסָּמוּךְ לַפֶּתַח, כִּי עִקַּר אֲחִיזַת הַסִּטְרָא אָחֳרָא הוּא לְמַטָּה מִיּוּד, כִּי מֵעוֹלָם לֹא יָרְדָה שְׁכִינָה לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה, וְשָׁם עִקַּר בְּחִינַת עוֹלַם הָעֲשִׂיָּה, שָׁם אֲחִיזָתָם, גַּם רְשׁוּת הָרַבִּים הוּא מְקוֹם הַקְּלִפּוֹת, כַּמּוּבָא, וְשָׁם דַּיְקָא צְרִיכִין לְהַדְלִיק נֵר חֲנֻכָּה, שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת שֶׁיּוֹרֵד כֹּחַ הַצַּדִּיק לְתוֹךְ אֲחִיזַת הָרָשָׁע לְהַכְנִיעָהּ וּלְהַשְׁפִּילָהּ, שֶׁעַל יְדֵי זֶה אָנוּ מִתְגַּבְּרִין עָלָיו כַּנַּ"ל,
וְעַל כֵּן הוּא בַּטֶּפַח הַסָּמוּךְ לַפֶּתַח, כִּי אֲחִיזָתָם הוּא רַק בִּבְחִינַת הַפֶּתַח, כִּי בִּפְנִים אֵינָם יְכוֹלִין לִכָּנֵס, רַק אֵצֶל בְּחִינַת הַפֶּתַח שָׁם הֵם אוֹרְבִים לִנֹּק, בִּבְחִינַת לְפֶתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְעַל כֵּן נִצְטַוִּינוּ לַעֲשׂוֹת מְזוּזָה אֵצֶל הַפֶּתַח לְגָרֵשׁ הַקְּלִפָּה הָעוֹמֶדֶת אֵצֶל הַפֶּתַח דַּיְקָא (כַּמּוּבָא בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ, וְעַל כֵּן אָנוּ מַדְלִיקִין נֵר חֲנֻכָּה סָמוּךְ לַפֶּתַח, לְהַכְנִיעָם וּלְשַׁבְּרָם בִּמְקוֹם אֲחִיזָתָם כַּנַּ"ל:
ביאור:
כיצד קשור נר חנוכה לצדיק?
נר החנוכה, המלא אור וקדושה, הוא בדומה לצדיק, כי הצדיק נקרא אור, כמו שכתוב בספר ישעיהו (ג, י): 'אִמְרוּ צַדִּיק כִּי טוֹב', והטוב נקרא אור, כמו שכתוב בספר בראשית (א, ד): 'וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וכו'
אנו לומדים שהצדיק מקביל לטוב וטוב מקביל לאור.
ולא רק שהצדיק הוא טוב, אלא נחשב טוב גמור, מדוע? משום שסילק והוריד מעצמו את הרע לחלוטין ונשאר רק הטוב שבו, הוא מבוטל כולו לבורא עולם.
אור נר חנוכה מלא באור וקדושה, כך גם הצדיק אשר גם בו יש אור של קדושה וחכמה, בדומה למה שנאמר 'נר ה' נשמת אדם' – הנשמה של הצדיק היא אור רוחני זך וטהור לחלוטין כמו נר הדולק ומאיר את החושך.
על ידי התקרבות לצדיק האמת ולימוד תורתו ותורת תלמידיו השלמים זוכים לקבל ולהרגיש את אור האמת, חכמה ואמונה, שעל ידם זוכים להתגבר על תאוות ומידות רעות של תרבות יוון המודרנית של היום, המשפיעה, מחלישה ומאבדת את הנפש ולהצליח להגביר את הטוב.
האם אפשר להגביר את הטוב ולהצליח לנצח את החושך ללא הצדיק הגדול?
לא, משום שהתרבות והמידות הרעות של תרבות יוון 'המודרנית' משפיעות עלינו בצורה חזקה מאוד, ברובדים עמוקים מאוד, בלתי ברורים ולפעמים אפילו ללא מודעות שיש בתוך הנפש ובשכל שלנו. אנו צריכים את הצדיק, משום שהוא האור הגדול והחזק ביותר, שכבר למד תורה לעומק, וביטל עצמו לבורא עולם, שאור תורתו חזקה ביותר ויכולה לעזור לנו להגיע לרובדים ולמקומות הכי עמוקים בתוכנו שאנו בעצמנו לא יכולים להגיע או מודעים להם לבד.
ומה עם מי שאין בידם את החיבור וכוח הצדיק, כיצד הם מצליחים להתמודד מול האתגרים שלהם?
אמנם, אין ניסיון שלא נוכל לעמוד בו, אבל אנו צריכים המון כלים, הרבה מודעות, חבר לעזרה ותורה שמדויקת לנו, אותה אנו מקבלים מהצדיק, כדי להתמודד על הצד הטוב ביותר שאנו יכולים מול הרשע.
למרות הכוחות הגדולים שקיבלנו, אין בידינו מספיק כלים מחודדים וחכמה כדי לנצל את כוחות הנשמה ולדעת איך להשתמש בהם נכון ולהפיק מהם את הטוב ביותר ללא הצדיק.
הצדיק רבי נתן מלמד, שתיקון הרע הוא מהשורש.
כדי להצליח לתקן את עצמנו עלינו לרדת אל שורש הרע של המידות והתאוות הרעות שבתוכנו כדי לעקור אותם מהשורש ולהיקשר בהרגלים טובים, דבר שמצריך 'ניתוח' מיוחד ומדויק, כזה שרק הצדיק, שכבר טיהר את עצמו מכל הרע, שאינו נגוע בו ולא חפץ בו כלל, יכול לעשות ולעזור לנו כדי לרפא את הרע ,
כיצד הדברים מקבילים להדלקת נר חנוכה?
בהלכה נאמר כי יש להדליק נר חנוכה בין שלושה לעשרה טפחים מהרצפה (טפח הוא בין 8 ל9.6 ס"מ) שהן כ- ל86-24 ס"מ מהרצפה. במקביל, נכון לעשות זאת בכניסה של הבית וגם ברשות הרבים כמו בפתח שער הכניסה לבית, במרחק 8 ס"מ מפתח הבית, מדוע?
ראשית, ה'סטרא אחרא' שהן כוחות הטומאה והרוע, שולטות בגובה זה מהרצפה עד עשרה טפחים ומשם ולמעלה השכינה (אור ה' המאיר בעולם) שורה ונמצאת, ממילא אנו מדליקים דווקא שם, במקום הנמוך שבו אור השכינה הרגיל איננו נמצא.
(יש לציין כי בוודאי גם כוחות הרע והטומאה מקבלים כוח מבורא עולם אך נמצאים שם בצמצומים גדולים מאוד)
אור נר חנוכה המקביל לאור הצדיק, יורד אל המקומות הנמוכים שלנו, שבהם אין לנו אחיזה, ועוזר לנו לרפא, להאיר ולהכניע אותם.
ומה עניין ההדלקה כ- 8 ס"מ מפתח הבית?
אחיזת כוחות הטומאה והרע הוא בפתח ולא בפנים הקדושה.
כוחות אלה רוצים מאוד להיכנס, 'לינוק' ולקחת מהחיות של הקדושה, כמו שנאמר "לפתח חטאת רובץ" – היצר הרע מחכה בפתח כדי לתפוס אותנו לא מוכנים ולהפיל אותנו.
יצר הרע לא יכול 'להיכנס' ולשנות את הנשמה שלנו כי היא טהורה לנצח, חלק אלוק ממעל ממש,
אבל הוא כן יכול להשפיע על האופן שבו ננצל את הכוחות שהקב"ה נותן לנשמה שלנו כדי להתנהל בעולם,
מרגע שאנו מוציאים את הכוחות של הנשמה שלנו אל הפועל יצר הרע מנסה להשפיע ולהפיל אותנו.
מספיק שהוא יתעתע ונשתכנע מדבריו, ע"י זה אנחנו יכולים ליפול.
משום כך אנו מתקינים מזוזה בפתח הבית על מנת לגרש את כוחות הטומאה והרע, ומשום כך אנו שמים את נר החנוכה בפתח הבית, משום שכל זמן שאנו דבוקים באור הצדיק ולומדים את תורתו יש לנו שמירה מפני כוחות הרע והטומאה.