הכישלון הוא הדרך להצלחה?

הגיע הזמן לשנות את ההגדרה של כישלונות למשהו שיעזור לנו להתרומם מהם ולא ליפול יותר

למי יש כוח לכישלונות, לירידות? למה אי אפשר פשוט להתאמץ ולהצליח?!
כשאנחנו נכשלים, מגיעה איתה תחושת הצער והדיכאון, יצר הרע מכניס לנו לפעמים מילים קשות על עצמנו ורק שואב אותנו יותר לבור של הייאוש והעצבות.
למה כל כך חשוב ליצר הרע שנתבאס מהכישלונות שלנו? איך הגענו למסקנה שהכישלונות שלנו הם דבר כל כך גרוע, האם זה נכון? האם בדרך האמונה כישלונות הם דבר רע, או מנוף להצלחה?

בליקוטי מוהר״ן, תורה קטו׳ תנינא, בא רבי נחמן לעזור לנו לשנות תפיסה לגבי הכישלונות וההתמודדויות שלנו בחיים ולבנות לעצמנו חיים מאושרים דווקא מתוכם:

״סִפֵּר שֶׁהָיָה לוֹ הִתְחַזְּקוּת גָּדוֹל בַּעֲבוֹדָתוֹ וְלא הִנִּיחַ עַצְמוֹ לְבַלְבֵּל כְּלָל וְדַרְכּוֹ הָיָה שֶׁהָיָה בּוֹרֵר לוֹ אֵיזֶהוּ דֶּרֶך יְשָׁרָה אֵיך לְהִתְנַהֵג בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם וְהִתְחִיל לְהִתְנַהֵג בְּאֵלּוּ הַהַנְהָגוֹת וּבְאוֹתוֹ הַדֶּרֶך שֶׁבָּחַר לוֹ וְהָיָה מִתְנַהֵג בְּאֵלּוּ הַהַנְהָגוֹת אֵיזֶה זְמַן וְכָל מַה שֶּׁהָיוּ בָּאִים עָלָיו מַחֲשָׁבוֹת אֲחֵרוֹת לְבַלְבְּלוֹ מֵהַנְהָגָה זאת וּלְהִתְנַהֵג בְּדֶרֶך אַחֵר לא הָיָה שׁוֹמֵעַ לְאֵלּוּ הַמַּחֲשָׁבוֹת כְּלָל וְהָיָה דּוֹחֶה אֶת אֵלּוּ הַמַּחֲשָׁבוֹת מִדַּעְתּוֹ וְלא הִנִּיחָם לִכָּנֵס בְּדַעְתּוֹ כְּלָל רַק הָיָה חָזָק וְאַמִּיץ בְּדַעְתּוֹ מְאֹד וְהָיָה הוֹלֵך וּמִתְנַהֵג בַּדֶּרֶך שֶׁבָּחַר לוֹ אֵיזֶה זְמַן״

By tungnguyen0905

לפני שרבי נחמן מלמד אותנו כיצד היא הדרך הנכונה להגיע אל היעדים שלנו, הוא מלמד אותנו כלל חשוב –
החיים שלנו הם לא רק העליות אלא גם הירידות.
הירידות והעליות הן חלק מהמעגל השלם של החיים שלנו, כולם חלק מהמסע הקדוש והחשוב של הנשמה שלנו בעולם הזה, הטעויות שלנו, כמו ההצלחות, הם חלק בלתי נפרד מהמסע השלם שבו אנו נמצאים.
על ההצלחות והעליות קל לנו להסתכל, הם משמחים אותנו באופן טבעי. על הירידות קשה לנו יותר, משום שהם מזכירים לנו חלקים לא מתוקנים בתוכנו, רגעי משבר קשים שאנו מפחדים שיחזרו על עצמם, והזדמנויות שהחמצנו ואולי נחמיץ שוב.
ההסתכלות השלילית על הטעויות והשגיאות, מלמד רבי נחמן, היא טעות מיסודה.
העולם מלמד שאנשים מצליחים הם אנשים שההצלחה משחקת להם כל הזמן, אין להם כישלונות והם תמיד על 'גג העולם', ומי שנכשל? ישאר מפסיד לנצח – זו טעות. אף טעות וכישלון הם בור ללא תחתית ולא מעידים על מי שאנחנו באמת.
רבי נחמן כבר אמר – "אל תתנו לעולם להטעות אתכם". העולם לימד אותנו לשכוח מלראות את האור והחיובי בתוך הכשלונות והנפילות שאנו עוברים, זו תרבות שבה אנו חיים, ולצערנו, היא גלשה גם לחיים שלנו בלי שנשים לב.
למעשה, הנפילות שלנו הן הסיבה להצלחה שלנו בפועל.
אם אנו בוחרים להסתכל על נפילות כמקור לעצבות ודיכאון אז יצר הרע ניצח – אנו נשאר לנצח כמו פסלים של מלח, קפואים במקום עד הסוף, מדוע? כי העזנו להסתכל אחורה לא נכון.
המטרה האמיתית של הכישלון היא לתת לנו את ההזדמנות להתבונן ולהסתכל אחורה כדי ללמוד ולהתחזק בפעם הבאה שבה נתמודד.
היכולת להסתכל אחורה ולראות את המאמצים והניסיונות שלנו באור חיובי, מתוך הערכה עצמית ואהבה עצמית ללא תנאי, נותנות לנו את היכולת ללמוד מן הטעויות בלי לפחד מהן, להסתכל עליהם באופן מאוזן ורגוע בלי שהן ירתיעו אותנו, לקבל כלים חדשים כדי להתמודד ולהצליח.
הרבה מאוד אנשים נוטים "להלקות" את עצמם בגלל הכישלונות שלהם, זוהי בדיוק הסיבה שבגללה הם נכשלים שוב ושוב ועוצרים בדרך בלי הישגים. זו טעות לחשוב שאם נאשים ונעניש את עצמנו על הטעויות שלנו אז פעם הבאה נתאשת ונהיה טובים יותר, להיפך, זה מוריד את הדימוי העצמי (האופן בו אנו מסתכלים ומעריכים את עצמנו) ויכול להוביל לקריסה של הביטחון העצמי בכוחות שלנו.
היכולת להכיל כישלון בצורה נכונה מתוך הערכה ואהבה עצמית זה הדלק להמשיך הלאה.
בורא עולם מלווה אותנו בכל כישלון או טעות – אנו צריכים לעשות מאמצים והשתדלות כמיטב יכולתינו, אך התוצאות הן לה׳ ולכן אין לנו להאשים את עצמנו.
הקב״ה מסובב דרך ההשגחה הפרטית של כל אחד מאיתנו את הדרך שבה אנו צריכים לצעוד, את הטעויות והנפילות דרכם אנו צריכים לעבור כדי להיות חזקים, מאמינים ומחוברים יותר לכוחות האמיתיים שלנו כדי להצליח.
הקב״ה אינו רוצה בכישלון שלנו במכוון, אך בכך הוא מתריע לנו כי הכוחות והכלים שלנו עדיין לא מספיקים כדי להגיע למטרה על הצד הטוב ביותר.
אדם שאוהב את עצמו, גם בזמן נפילות, יודע להכיל את עצמו במצבים הקשים, הכישלונות לא מעידים על מי שאנחנו באמת אלא על המקום שבו אנו עומדים כעת במסע שלנו.

אנחנו צריכים לדעת להיות שם בשביל עצמנו ולא להיות בתפקיד השופט והמאמלל. עלינו לזכור שברגעים הקשים, חוץ מהקב״ה אין אף אחד אחר שיעודד ויחזק אותנו חוץ מאיתנו.
להיות שם בשביל עצמנו זה אומר להזמין את עצמנו לראות את הטוב שעשינו – את המאמצים, את האומץ ואת האמונה שלנו בבורא עולם לאורך הדרך גם כשהשכל ויצר הרע אמרו לנו שאין לנו סיכוי להצליח.

רבי נחמן נפל לא מעט, הוא לא היה זוכה להיות רבי נחמן המואר והחשוב שאנו מכירים היום, אם הוא לא היה יודע לאהוב את עצמו ולהמשיך הלאה לאחר הכישלונות שחווה. גם אחרי אין – ספור כישלונות, רבי נחמן המשיך לאהוב את עצמו ולהכיל כל קושי ומצוקה שהייתה לו, ולו בגלל שידע שאין דרך להצלחה אלא אם כן נראה באור חיובי גם את הדברים הטובים שבכישלון ולאהוב את עצמו ללא תנאי, רק כך אפשר להמשיך ולהצליח באמת.הכישלון, מלמד רבי נחמן, יכול להיות אוצר גדול. דווקא כשאנחנו נכשלים אנו מצליחים לבדוק את הכוחות והמאמצים שלנו בעין חדה יותר. אנו מסוגלים לראות לא רק איפה נפלנו, אלא איפה עוד אנו יכולים לשפר בפעם הבאה כדי לקצור הצלחה גדולה יותר!
בכישלון עצמו נמצאים כל הפתרונות לאיך להצליח ולהיות אפילו חזקים וטובים יותר.

תגובות

אולי יעניין אותך גם