מה זה אמונה? רבי נחמן מברסלב מגדיר את האמונה כך:
״האמונה מתחילה איפה שהשכל נגמר״.
השכל הוא הכוח להבין ולתפוס דברים, בעוד שהאמונה היא הכוח היהודי להשיג ולתפוס דברים שמעל השכל ומה שהעייניים שלנו מצליחות לראות ולהשיג, דברים שקורים במציאות כנגד כל הסיכויים, כמו ניסים וישועות מעל הטבע.
רבי נחמן מברסלב: מה זה אמונה? הכוח לתפוס מעל השכל!
רבי נחמן מלמד שעיקר האמונה הפשוטה בבורא עולם אינה בשכל וחקירות, זאת משום שהשכל תופס ועובד לפי חוקים סופיים והבנות מוגבלות שחוסמות את היכולת שלנו להשיג דברים גבוהים שנמצאים סביבנו – בורא עולם, ניסים וישועות.
(1) ״על כן צריך האדם לסלק מדעתו ולברוח מקושיות וחקירות ושטותים ובלבולים, רק לחזק את עצמו באמונה לבד, כנזכר לעיל:״
אך מיד נשאלת השאלה, איך אני יכול לתפוס משהו שאני בעצם לא יכול לתפוס אותו?
ההסבר לכך הוא פשוט – השכל הוא החלק הרגיל והאנושי שלנו, והאמונה היא הכוח היהודי שבנשמה המסוגל לקלוט דברים שמעבר, כל עוד פותחים את הלב ומבקשים להתחבר ע״י תפילה, התבודדות ולימוד.
האמונה היא כוח בלתי נפרד מיכולת הקליטה שלנו, רק ב׳תדר׳ גבוה יותר, שצריך לדעת להתחבר אליו כדי לתפוס ולהבין דברים שהם מעל השכל והתפיסה הרגילה.
כך לדוגמה, על מנת לשמוע תחנת רדיו מסוימת צריך לעלות על התדר שלה. ללא כיוון הרדיו לתדר הנכון לא נוכל להקשיב ולהאזין לתחנה שנמצאת רק בתדר הזה. בדיוק כך היא האמונה.
האמונה היא תדר של הקשבה והבנה מיוחדים שצריך לדעת ללמוד ולעבוד איתו בשביל להתחבר ולהקשיב לדברים שקורים מעל השכל, כך שבסופו של דבר, נוכל להבין ולתפוס דברים – בלי להבין אותם בשכל פשוט ובכל זאת להבין!
האמונה היא לא רק הכוח להתחבר לבורא עולם, אלא גם לגילוי הכוחות החבויים והכבויים בתוכנו, אלו שאנו לא מצליחים להגיע אליהם ביום – יום, אלא רק במקרים בהם אנו מצליחים לצאת מהחוקים המגבילים שסיגלנו במחשבה ובלב.
למרות שישנם תפיסות שונות ביהדות לגבי אופן לימוד האמונה, לפיו יש לשתף הבנה שכלית באמונה כדוגמת תורת חסידות חב״ד, שיטת רבי נחמן היא להעצים את האמונה בפשטות ותמימות.
(2) ״כי עיקר כל היהדות הוא בפשטות ותמימות״.
(1) שיחות הר״ן, לב
(2) ליקוטי מוהר״ן, יב