רבי נחמן עודד את חסידיו לרצות וללמוד כמה שיותר, אך כידוע, יש כאלה שעובדים ואין להם הרבה זמן ללמוד. מה יעשו? באופן כללי, רבי נחמן הדריך את חסידיו להקפיד על לימוד הלכה, מתוך הספר שולחן ערוך, או ספרים המסכמים את ההלכה מתוך ספר שולחן ערוך בצורה ברורה להבנה, בלי לפספס יום לימוד אחד.
תשובה ארוכה
לימוד הלכה למעשה הוא הלימוד החשוב ביותר שיש, כך אנו מבקשים מבורא – ״לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה״. ספר ההלכות היהודי הוא ספר שולחן ערוך, הנכתב ע״י מרן רבי יוסף קארו, בנוסף אליו מצטרפות הגהות (הוספות) מנהגי עדות אשכנז ע״י פוסק יהדות אשכנז, רבי משה איסרליש (הרמ״א). לשולחן ערוך יש ארבע חלקים ועלינו לשאוף ללמוד את כל הארבע.
(1) ועל לימוד הפוסקים הזהיר מאד מאד ביותר מכל הלימודים. וראוי ללמוד כל הארבעה "שלחן ערוך" כולם מראשם עד סופם כסדר. אם יכול ללמוד כל הארבעה שלחן ערוך עם כל הפירושים הגדולים – מה טוב, ואם לאו – על כל פנים ילמוד כל הארבעה שלחן ערוך הקטנים.
רבי נחמן: לימוד הלכה זה לדעת רצון ה׳
לימוד הלכה / קבר הצדיק רבי נחמן מברסלב באומן
הסיבה בגללה אנו חוטאים ומפספסים את החיבור לבורא עולם הוא ע״י זה שמתערבב הטוב ברע, דימיון במציאות, חכמה בריקנות. לפעמים, נדמה לנו שבורא עולם רוצה שנעשה באופן אחד, בעוד שעפ״י לימוד הלכה יש לנהוג אחרת. יצר הרע אוהב לדמות בשכל שאנו כבר יודעים כביכול מה לעשות, באופן הזה יצר הרע מגביר את הגאווה ומונע מאיתנו לפתוח ספרים בשביל ללמוד בפשטות:
(2) והוא תיקון גדול מאד, כי על ידי חטאים נתערב טוב ורע, ועל ידי לימוד פוסק שמברר הכשר והפסול המותר והאסור הטהור והטמא, על ידי זה נתברר ונפרש הטוב מן הרע, וכמבואר במאמר "ראיתי מנורת זהב" (לקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן ח') ובשאר מאמרים (עיין שם, סימן סב) מעלת לימוד הפוסקים.
מבחינת רבי נחמן, לימוד פסקי הלכה היא דבר בסיסי שאסור לוותר עליו, משום שקיום רצון ה׳ נלמד בהלכה ולכן עלינו להיות בקיאים בה, לא משנה כמה זמן יש לנו. אפילו היהודי העסוק ביותר, ראוי לו שילמד סעיף אחד ביום מתוך ספר שולחן ערוך שהן כמה הלכות בודדות כדי לדעת כיצד לנהוג ומהו רצון ה׳ בכל דבר ועניין.
(3) ואמר שכל איש ישראלי מחוייב ללמוד בכל יום ויום פוסקים ולא יעבור. ואף אם הוא אנוס ואין לו פנאי, ילמד על כל פנים איזה סעיף שלחן ערוך באיזה מקום שהוא אפילו שלא במקומו שהוא עומד עתה בשלחן ערוך. כי צריך ללמוד איזה דין בשלחן ערוך בכל יום ויום כל ימי חייו. וכשאינו אנוס ילמד כסדר כל הארבעה שלחן ערוך מדי יום ביומו וכשיגמור ויסיים הארבעה שלחן ערוך יחזר ויתחיל ללמדם כסדר. וכן ינהג כל ימי חייו: