תשובה קצרה
רבי נחמן מלמד ששגם אם אתה רחוק מבורא עולם, לימוד תורה יכול להוסיף עוד אור, תיקון וחכמה ולנשמה שלך, שום לא לימוד לא הולך לשווא.
תוצאות הלימוד לא מגיעים ברגע אחד, התורה מעדנת, מטהרת ומחזקת אותנו לאט – לאט ומתוך התמדה.
ככל שנתפלל ונדבר עם ה׳, נבקש מה׳ במילים שלנו שלימוד התורה שנלמד יעזור ויטהר אותנו, לא משנה כמה רחוקים אנחנו מתורה ומצוות. העיקר לרצות.
תשובה ארוכה
לימוד תורה וכמובן תפילה, התבודדות, מצוות ומעשים טובים הם הבסיס להתקרבות לה׳ על דרך האמת כדי לא להרגיש רחוק מבורא עולם.
כל לימוד תורה מקרב לה׳ בזה שאנו פותחים את הלב ומשקיעים זמן כדי ללמוד את דרכיו ומצוותיו, לכן, אסור להתייאש כלל חס ושלום מלימוד.
גם אם אתה חושב שאתה החוטא הגדול בעולם, ואין גרוע ממך, ופתאום נפלה עליך חלישות הדעת, רבינו מלמד שהדבר הנכון הוא להמשיך ולהיאחז בתורה:
רחוק מבורא עולם – יש עוד סיכוי?
(1) ואמר שאפילו אותן האנשים הרחוקים מן הקדושה מאד שנלכדו במצודה רעה עד שרגילין בעברות חס ושלום רחמנא לצלן רחמנא לשזבן, אף על פי כן הכח של התורה גדול כל כך עד שיכולה להוציא אותם מן העברות שרגילין בהם חס ושלום..
הפתרון היחיד והעוצמתי ביותר כדי לא להיות רחוק מבורא עולם הוא לימוד התורה. היא היחידה שמטהרת מהחטאים ועוזרת לנו לתקן אותם באמת. שום דבר אחר בעולם לא יכול לטהר נפשנו וגופנו חוץ מהתורה, שנאמר:
(2) קודשא בריך הוא, ואורייתא (התורה), וישראל – אחד הם.
כלומר, רק כאשר יהודי מחובר לקב״ה דרך התורה באמת אפשר להיחשב שלם וטהור שהרי הקב״ה, עם ישראל והתורה – אחד הם.
אמנם, חשוב שלימוד התורה שלנו יהיה לפי הרמה האישית. לימוד גבוהה מדיי או בלי פירוש ימנע מאיתנו להתקדם בדברים שאותם אנו רוצים ללמוד ולהבין ולראות תוצאות בפועל, ויכולה להוביל לתחושה של ריחוק עוד יותר.
כך לדוגמה, מי שאינו מבין ספר מסוים בלי ביאור, ראוי שיקנה לעצמו ספר עם ביאור, לדוגמה, ליקוטי מוהר״ן עם ביאור.
העצה הטובה ללימוד וחיזוק היא לימוד עם ביאור תוך כדי לימוד מסודר ויום – יומי:
(1) ואם יעשו להם חוק קבוע וחיוב חזק ללמוד בכל יום ויום כך וכך יהיה איך שיהיה בודאי יזכו לצאת ממצודתם הרעה על ידי התורה, כי כח התורה גדול מאד:
העיקר מתוך הלימוד הוא חיבור לאמונה ולה׳, שכל לימוד שלנו יבוא לידי ביטוי איפה שהוא צריך להיות. לדוגמה, דברי מוסר יבואו לידי ביטוי בפאן המעשי של התבוננות וחשיבה יום – יומית במעשים האישיים ובתיקון העצמי ע״י התבודדות וקביעת זמן פנוי לחשבון נפש. לימוד הלכתי יבוא לידי ביטוי בקיום ההלכות כפשוטן לפי הנלמד ולא לפי חומרות או דברים שאינם נצרכים, הכל מתוך בחירה להיות בשמחה ואמונה תמיד:
(1) וכל עיקר מגמתו וחפצו היה תמיד רק לעבדות ועשיות של קדושה בלי שום חכמות כלל, רק שנעסוק תמיד בעשיות של קדושה בפשיטות, דהינו להרבות בלימוד התורה ולעשות מצוות הרבה בכל יום ולהרבות בתפילה ותחנונים תמיד והכל בפשיטות בלי שום חכמות. והזהיר מאד להיות בשמחה תמיד, והרבה מאד לדבר עמנו מזה מענין שמחה, כמבואר בספרים הקדושים, אך יותר מזה הרבה לדבר עימנו בעל פה והזהיר מאד בכמה אזהרות כמה וכמה פעמים להיות אך שמח תמיד:
מקורות:
1. שיחות הר״ן, יט
2. הרמח״ל, גדולי ישראל לדורותם