מה רבי נחמן חושב על צחוקים ובדיחות?

תשובה קצרה

רבי נחמן מנצל את הצחוקים והבדיחות לחיזוק האמונה דווקא בזמנים שהכי קשה לצחוק.
אם אנו עושים זאת מליצנות ובריחה מהמציאות, זה דבר לא טוב כפי שמלמדים חז״ל, לעומת זאת, אם עושים זאת כעזרה ראשונה לצאת מעצבות – זה דבר מצוין!

תשובה ארוכה

רבי נחמן נתן חשיבות גדולה מאוד לעניין צחוקים ובדיחות בזמנים ומקרים מסוימים.
מבחינת רבי נחמן, לא נכון להשתמש בזה בכל זמן, כי מידת הליצנות ידועה עוד מפי חז״ל כמידה גרועה שחוסמת את היכולת שלנו ללמוד ולתקן את המעשים שלנו.
מצד שני, רבי נחמן לא מלמד שצריך כל הזמן להיות רציניים ולתת לעצבות להשתלט עלינו. בדיוק בשביל מקרה כזה רבי נחמן רואה את הצחוקים והעצבות כ׳עזרה ראשונה׳ שחייבים לדעת להיות בקיאים בה.
כך אומר רבי נחמן:

רבי נחמן: צחוקים ובדיחות – מפתח ליציאה מעצבות

(1) ואמר כי לזכות לשמחה זה קשה וכבד להאדם לזכות לזה יותר משאר כל העבודות. ענה ואמר: כפי הנראה שאי אפשר לבוא לשמחה כי אם על ידי עניני שטות – לעשות עצמו כשוטה [ולעשות עניני צחוק ושטות וכו', כמבואר במקום אחר] ורק על ידי זה באין לשמחה.

רבי נחמן: מניעות ובלבולים, שכחה, לשמח, פספוסים, וכישלונות, יצר הרע, להתייאש מכישלונות, צחוקים ובדיחות
צחוקים ובדיחות נגד יצר הרע / רבי נחמן מברסלב

בזמנים של עצבות, קשה מאוד למצוא דרכים לצאת. העצבות ממכרת מאוד – היא גורמת לנו להיות רגועים, להרגיש אומללים ומיואשים, בלי להתאמץ יותר מדיי.
עצבות היא מצב חירום של הנפש, משום שהנפש מאבדת אמונה וקשר עם בורא עולם ובדרך גם גורמת לנו להפסיק להאמין בעצמנו. במקום אחר מלמד רבי נחמן כי עצבות היא כפירה, ולכן, במצב כזה, חייבים להיכנס שוב באמונה, ביטחון וחיות חדשה בדרכים מיוחדות ומעניינות באותו רגע.


ברגעים אלה, רבי נחמן מזמין אותנו ׳לזרוק את השכל׳ ולהשתטות, לעשות צחוקים ובדיחות כדי להתחבר לחיים ולבריאות הנפש, לוותר על הכבוד המדומה בשביל לחזור להיות מחוברים לבורא עולם ולעצמנו.
מצווה באותו רגע לעשות פרצופים מצחיקים, לספר בדיחות ולהיזכר בקטעים מצחיקים שישאירו לנו חיוך על הפנים.
צחוקים ובדיחות הופכים להיות מצווה, ולשם כך הם נבראו, בשביל שעל ידם נתחבר לבורא עולם במצבים הקשים.
כך, אנו לומדים להפוך את הנשק של יצר הרע, הליצנות, לנשק שהוא גם שלנו, כדי להשתחרר ולהתחבר שוב לבורא עולם בנשק של יצר הרע בעצמו!

(1) שיחות הר״ן כ