תשובה קצרה:
יצר הרע מכיר את צרכי הנפש שלנו. הוא מנסה להפיל אותנו בחטאים דווקא במקומות ועניינים שבהם אנו מרגישים חסרים וחלשים, במקומות בהם אין לנו מפסיק כלים ומודעות לעצמנו.
הוא יודע לזהות את החולשה שלנו ומציע לנו, כביכול, פיתרונות ומילויים קצרים וריקים, בעיקר ע״י הפעלת הדמיון ולא עפ״י מציאות אמיתית.
תשובה ארוכה:
לכל אחד מאיתנו יש צרכים ורצונות בנפש, כשהם חסרים או כשאנו לא מקבלים אותם בזמן אנו נוטים להרגיש צער, קושי וחוסר אונים.
האדם נברא לשם עונג, ומשום כך הוא תמיד מחפש אחריו ומנסה להשיג אותו.
כשאנו לא מצליחים להשיג אותו, אנו מתפתים להשיג אותו גם בדרכים רעות ולא ישרות, כאן בדיוק נכנס היצר נכנס.
יצר הרע יודע ׳לפתות׳ ולשכנע אותנו שאפשר להשיג הכל אם רק נקשיב לו – נזנח את הערכים שלנו, את האמונה והביטחון שלנו בבורא עולם ופשוט נרוץ אחריו לקבל כל מה שאנו רוצים וצריכים, גם במחיר של חטא ח״ו, בלי לחשוב על האמת וההשגחה הפרטית.
יצר הרע יודע שברגעים של חוסר אונים וקושי לא כל אחד יודע לעצור בצד, לנשום ולהתאפק, משום כך הוא משכנע אותנו לרוץ אחריו, להקשיב לו, כדי ׳להרגיש׳ כאילו בפועל עוד רגע יהיה לנו מה שאנחנו רוצים.
כך מלמד רבי נחמן:
רבי נחמן: אל תיתן ליצר הרע להפיל אותך
(1) היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה, והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד: ״מה אני אוחז״, ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאוה. ועל כן הכל רצים אחריו, כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ. ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום.
כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה כל העולם והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ כל אחד כפי שטותו ותאותו. ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום, כי אין מי שימלא תאותו אצלו.
גם נדמו כל התאוות של העולם כמו עמודי אור הנכנסין בבית מן אור החמה כנראה בחוש, שהם נדמין לעמודים מחמת הזריחה של החמה, וכאילו רוצים לתפוס אותן העמודי אור שתופסים וחוטפים ואין בתוך היד כלום, כך הם כל התאוות של עולם הזה:
כשכבר יצר הרע רוצה ׳לתת׳ לנו משהו כדי להירגע, זה מענה זמני, קצר וטמא כדי למלא את הצורך הטהור שלנו באותו רגע ומחזיק לזמן קצר בלבד.
לדוגמה, אנו מרגישים רע בגלל שהפסדנו כסף או שחבר פגע בנו – יצר הרע בא אלינו בשקט ומייעץ לנו לאכול משהו טעים כדי להרגיע את הצער. לכמה שעות הצער דועך אבל לאחר מכן הצער חוזר ובגדול – כל דבר שאנחנו משתכנעים לקבל מהיצר הרע שהוא מועיל כביכול, אינו אלא אשליה שתגרום לנו חוסר גדול יותר.
החכמה הגדולה היא לזכור שעסקים עם יצר הרע זה אשליות והנאה של רגע אחד, שבסופו של דבר חולף ומשאיר אותנו בחור עמוק ושחור יותר.
רבי נחמן מלמד שכדי לא ליפול ליצר הרע, צריך תמיד לדבר עם ה׳ שיהיה איתנו בזמן המצוקה והקושי, שייתן לנו חכמה ודעת להבין את הצער והחוסרים שלנו כדי שבסופו של דבר ניתן לעצמנו מענה טהור, אמיתי ושלם שיעזור לנו להיות מאושרים וחזקים באמת, במקום להתענג על אשליות חולפות.
מקורות:
1. שיחות הר״ן, ו