תשובה קצרה
יצר הרע רוצה לגרום לנו לחשוב שמניעות ובלבולים יובילו אותנו ליפול שוב וכדאי להיכנע ולוותר על המלחמה מראש.
רבי נחמן מלמד שכל הבלבולים והמניעות, לאחר שזוכים להתגבר עליהם, הופכים להיות זכויות ושכר רב בשמים, עד כדי כך, שכל תנועה ותנועה של בלבול ומניעה הופכת לאור גדול והשפעה עצומה בעולמות עליונים.
תשובה ארוכה
המניעות ובלבולים הגדולים שלנו אינם לשווא!
כולם חלק מהמסע האישי של הנשמה שלנו להתחזקות באמונה ובניית הקשר עם בורא עולם.
בתוך כל אחד מאיתנו ידועה האמת, הקשר והאהבה האין – סופית עם בורא עולם שרוצה רק לגדול.
תפקיד המניעות והבלבולים הוא לעזור לנו לזהות את המידות הרעות והתאוות שיש בתוכנו, במטרה שנצמח ונתחזק מהם.
אבל, לפעמים, במקום להתחזק, אנו בוחרים במודע או שלא במודע, ליפול לייאוש והעצבות של היצרים ותאוות בעקבות המניעות והבלבולים.
גם במקרה הזה בורא עולם לא משאיר אותנו לבד, להיפך, לא משנה כמה ניפול ונתגלגל בתוך הלכלוך של הבלבולים והמניעות שלנו, הקב״ה נמצא איתנו יחד.
כולם כולל כולם עדיין נועדו לחזק ולהפוך אותנו ליהודים טובים וחזקים יותר, כך מלמד רבי נחמן:
מניעות ובלבולים – מה רבי נחמן אומר?
(1) "ואמר: זה אני מאמין וגם אני יודע הרבה בענין זה שכל התנועות וכל המחשבות וכל מיני העבודות שעושין בשביל איזה עבודה שבקדושה אין שום תנועה ואין שום מחשבה נאבדת כלל.
וכשזוכין לשבר כל המניעות ולגמור העבודה שבקדושה אזי נעשין מכל התנועות והמחשבות והבלבולים שהיה לו בענין זה קודם ששבר ועבר על כל המניעות, בעת שהיה מסופק ומבולבל והיה עומד על המשקל אם לעשות דבר זה, והמניעות היו מונעים אותו מכל צד. אחר כך כשזוכה לעבור על כל זה ולשבר הכל אזי נעשין מכל המניעות ומכל המחשבות והתנועות והבלבולים הנ"ל דברים עליונים למעלה בקדושה והכל נרשם למעלה לטובה כל תנועה ותנועה שהיה לו מקודם כנ"ל.
אשרי כשזוכין לקפוץ על כל המניעות וזוכין לגמור ולעשות איזה עבודה טובה:"
עלינו לזכור את הכלל שרבי נחמן מלמד אותנו –
גם אם לא הצלחנו בהתחלה להתגבר מול המניעות שלנו – הן לעולם לא יהפכו למכשול שלא נוכל להתגבר עליו, הן מחכות להפוך להיות העושר והשכר שלך!
התכלית והמטרה שלהם נשארת טובה – לחזק אותנו, כל עוד נמשיך להאמין שהם מה׳, בשמחה ואהבה, לא משנה עוד כמה נכשל בהם, בסוף נצליח להתגבר והם יהפכו לזכויות גדולות ואור גדול.
ולפעמים, דווקא הבלבולים הם אלו שמביאים אותנו לדבר עם בורא עולם, להוריד כמה דמעות קדושות של לב נשבר שרק רוצה להידבק ולהרגיש את ה׳.
בלי שנשים לב יש להם מטרה גדולה ממה שחשבנו:
(2) ודע שיש דיבורים יקרים שיוצאים על ידי בלבולים דיקא. אך יש חלוקים בין הבלבולים, וכמובא במדרש (בראשית רבה יז, ו) שיש תרדמה של נבואה, כמו שכתוב (בראשית ט"ו, י"ב): "ותרדמה נפלה על אברם". ויש תרדמה של שטות וכו'. "תרדמה" הוא בלבול הדעת.
אם נתחזק באמונה שהבלבולים שלנו הם מה׳ ואנחנו צריכים לעבור דרכם רק כדי לגדול ולהתחזק, אז הדיבורים שלנו לה׳ שיוצאים מהבלבולים יהפכו לבחינת נבואה, כלומר ע״י התבוננות נכונה ממבט של אמונה על בלבולים נזכה לדבר דיבורים שבאמצעותם לתקן ולבנות את העתיד שלנו.
לעומת זאת, אם נבחר להיות בעצבות, נדבק יותר ברוח שטות שהיא רוח של טיפשות.
מכאן אנו לומדים שבלבול הוא כמו מטבע, יש לו שתי צדדים – האחד, מביא לידי גילוי ובנייה אישית ע״י האמונה
והשניה, שמביאה לידי ירידה ושטות אם לא מאמינים שגם הבלבול הוא מה׳.
מקורות:
1. שיחות הר״ן, יא
2. שיחות הר״ן, יג