נחל נובע מקור חכמה

נחל נובע מקור חכמה

מהו הקשר בין הצדיק רבי נחמן מברסלב למושג "נחל נובע מקור חכמה?"

ראשית, מקור המשפט הוא מהמקור בספר משלי (י"ח, ד') 'מַיִם עֲמֻקִּים דִּבְרֵי פִי אִישׁ נַחַל נֹבֵעַ מְקוֹר חָכְמָה'.

רבי נתן, תלמידו החשוב של רבי נחמן מברסלב, רצה מאוד להצטרף לנסיעות עם רבו החשוב.

במהלך הנסיעה שהתקיימה בימים שלישי ורביעי בתאריכים ד' – ה' באייר בשנת תק"ע (8-9/05/1810) העיד רבי נתן כי הנסיעה עם רבי נחמן הייתה חוויה מיוחדת ועוצמתית. הוא מרחיב ומתאר איך רבי נחמן גילה שיחות חיזוק ואת התורה שנכתבה בתחילת הספר ליקוטי מוהר"ן על סוד התגלות [רשב"י] רבי שמעון בר יוחאי.

הסוד הגדול של משפט זה נמצא בהסתר – המאמר הנכתב מסתיים במילה וכו', מגלה חלק אך מסתיר וצופן סוד בכותבו "ועכשיו יש נחל נובע מקור חכמה וכו'"

במאמר זה מגלה רבנו סוד על גדולת רבי שמעון בן יוחאי, אך גם מוסיף ומרמז על גילוי תורתו ואף את שמו "נחמן" המרומז בראשי תיבות 'נחל נובע מקור חכמה'.

חיי מוהר"ן, קפ"ט: סיפור נסיעת רבנו ה"נחל נובע מקור חכמה" להתגורר בעיר אומן מספר חודשים לפני הסתלקותו

בַּדֶּרֶךְ בְּעֵת נְסִיעָתוֹ לְאוּמֶין עָנָה וְאָמַר, אַף עַל פִּי כֵן הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹזֵר לְיִשְׂרָאֵל תָּמִיד, וְאֵין דּוֹר יָתוֹם. וּכְמוֹ שֶׁאָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי כְּשֶׁאָמַר אֵיזֶה תַּנָּא, עֲתִידָה תּוֹרָה שֶׁתִּשְׁתַּכַּח מִיִּשְׂרָאֵל. עָנָה רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר, לָאו, כִּי בְּזֹהַר דָּא יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא. "כִּי לא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ" (דברים פרק ל"א פסוק כ"א)

וְעַל כֵּן עָמַד עַצְמוֹ עַל זֶה הַפָּסוּק וְגִלָּה אָז הַסּוֹד הַנִּדְפָּס בְּלִקּוּטֵי א' בִּתְחִלָּתוֹ עַיֵּן שָׁם מִגְּדֻלַּת רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי. עָנִיתִי וְאָמַרְתִּי לוֹ רַבִּי שִׁמְעוֹן יֵשׁ לוֹ גַּם כֵּן בְּוַדַּאי הֲנָאָה מִזֶּה הַיְנוּ מִזֶּה הַחִדּוּשׁ הַנִּפְלָא. הֵשִׁיב הֵן, אַחַר כָּךְ עָנָה וְאָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בְּעַצְמוֹ הוּא עִנְיָן אַחֵר כִּי רַבִּי שִׁמְעוֹן הוּא עִיר וְקַדִּישׁ מִן שְׁמַיָּא נָחִית כַּנִּדְפָּס שָׁם, וְעַכְשָׁו יֵשׁ נַחַל נוֹבֵעַ מְקוֹר חָכְמָה וְכוּ'.

גַּם כְּבָר נִשְׁמָע שֶׁאָמַר עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא נָהָר הַמְטַהֵר מִכָּל הַכְּתָמִים.

נחל נובע מקור חכמה