כולנו עוברים קשיים בחיים.
יש כל כך הרבה דברים טובים, שרק נראים לנו טובים, ובסוף אנו מגלים שהם בעצם היו חלק מהירידה שלנו.
כשמתבלבלים אין מצב ׳טייס אוטומטי׳, שמישהו ייקח אחראיות על המצב, רק אנחנו.
אז אם אנחנו כבר אנחנו טועים ומתבלבלים, איך נוכל לעזור לעצמנו להישאר באיזון?
מצד אחד רבי נחמן העיד על עצמו שאף פעם לא נתן לעצמו להתבלבל, אך מצד שני הוא מספר שהיו לו לא מעט נפילות בדרך עד שהצליח להיות צדיק גדול, האין זו סותר?
למעשה, הוא עבר הרבה נפילות, אך הוא אף פעם לא נתן לעצמו להתבלבל ׳לא נכון׳.
מה הכוונה להתבלבל לא נכון? האם יש דרך נכונה להתבלבל?
רבי נחמן מדבר בתורתו על מושג הנקרא ״רצוא ושוב״ ובמקביל על ״עיל ונפיק״.
״רצוא ושוב״ מדבר על חיות הקודש אשר נמצאים בתנועה מתמדת של עליה (רצוא) ולאחר מכן בירידה (שוב).
״עיל״ פירושו כניסה אל הקדושה (עיל) שהוא תהליך הדרגתי של התחזקות והתקדמות, ויציאה מהקדושה (נפיק) הוא תהליך הירידה וההתמודדות מול האתגרים הרוחניים והיכולת להסתדר בצורה מאוזנת בתוכם.
כמו חיות הקודש הנמצאות בתנועה מתמדת של עליה וירידה מבלי שיתקעו למטה או ישארו למעלה, כך גם אנו צריכים לדעת לנהל נכון את הירידות והעליות שלנו, כיצד?
רבי נחמן מלמד שצריך לדעת להתעלות נכון במדרגות התשובה, הרוחניות, והתהליכים הנפשיים של עולמנו.
כך לדוגמה, כשאנו מרגישים מלאי כוח והצלחנו להגיע לכמה הישגים חשובים שרצינו כמו ללמוד תורה לאורך זמן, להישמר מלשון הרע, להצליח להתפלל תפילה שקשה לנו או כל דבר אחר, זה מביא איתו ביחד ׳תיאבון׳ להגיע לעוד הישגים גבוהים יותר, כאן, עכשיו וכמה שיותר מהר.
הצורך וההרגשה להגיע למקומות גבוהים מדיי בשביל עצמנו יכולים להראות בהתחלה כטובים ומלאי תקווה, אך לפעמים הם בדיוק מה שיכול להפיל אותנו. יצר הרע עובד שעות נוספות לגרום לנו ללכת קצת יותר מדי רחוק עם ההישגים וההצלחות שלנו כדי שניפול ונגיע לייאוש. היכולת להצליח ולהתקדם אינה תלויה ביכולת שלנו לרוץ הכי רחוק שאפשר במדרגות הקדושה, אלא להתקדם כמו שנכון להתקדם. לבנות את הבניין הרוחני שלנו נכון בלי שייפול.
ובמקביל, עלינו לדעת גם ״לנחות״ נכון בזמני נפילה וחולשה.
אנו צריכים לדעת לזהות את הזמנים הקשים בהם אנו לקראת ירידה או כשהם קורים לנו בפועל.
לא תמיד הכל הולך לנו כמו שאנחנו רוצים, וברגעים שבהם אנו מזהים ירידה או כשאנחנו במצב של ירידה בפועל, אנו צריכים לנשום עמוק ולשים לב שאנחנו כעת בירידה. המודעות למצב עוזרת לנו להכין תוכנית ב׳, שכוללת בתוכה הרבה מאוד אמונה, הערכה עצמית ותשומת לב לצעדים הבאים, שיהיו מושפעים כמה שפחות מיצר הרע.
במצב של ירידה אנו מודעים לזה שיצר הרע ישכנע אותנו לעשות לעצמנו הקלות ולהוריד לנו את הביטחון.
אנו מודעים לזה שיצר הרע מסוגל להשפיע או שמשפיע ממש עכשיו, אבל כבר מעכשיו אנו משתמשים בחיזוקים ובגבולות שניצור לעצמנו על מנת לא לגרום לנחות מהירידה ולא להתרסק ממנה.
כך לדוגמה, אם נכשלנו במבחן לאחר שהשקענו הרבה, אנחנו מוצאים את עצמנו בדיכאון ורמת הביטחון העצמי שלנו יורדת.
הרצון שלנו להשקיע פעם הבאה יותר נמוכה והמחשבות לוותר על ההצלחה מהדהדים בתוכנו.
מיד כשנזהה את המצב הזה של ירידה, נפתח או נקרא שיעור מסוים שמאוד מחזק אותנו, נדבר עם בורא עולם שיבקש מאיתנו חיזוק וישפיע עלינו אהבה והערכה עצמית.
במקביל, נדע להאט את הקצב של החיים, נשים לב וניתן מקום מכובד ונכון לרגשות הכואבים שבתוכנו כדי שיהיו מתוך לב נשבר, בלי להדרדר לעצבות.
נדע לפרגן לעצמנו בהנאה מסוימת, לא במטרה לברוח ולהתנחם בהם, אלא במטרה לתת לנו כוח ולעודד את עצמנו כדי לחזור כמה שיותר מהר למצב רוח טוב ואמונה בעצמנו ובדרך.
נדע לשים לעצמנו גבולות ואפילו יעד או תאריך מסוים שבו אנו מחליטים שבו לאט לאט מתחילים לקום מתוך הצער ויהי מה, תוך עבודה עם השכל והלב.
בזמניו המאתגרים של רבי נחמן הוא ידע להשתמש בכלים שלו כדי להתעלות ולהצליח, אך הוא גם ידע לעצור, להתבונן ולחשב מסלול בזמנים הקשים כדי לא לרדת יותר ממה שצריך.
רבי נחמן למד וידע לתת מרחב לרגשות הקשים שלו כמו צער או אכזבה מבלי שאלו יהפכו להיות עצבות ותסכול קשה שרק ימשיכו להוריד אותו למטה. הוא ידע להקשיב לקולות ולמחשבות הקשים של הכישלון והאכזבה שרצו בראשו בזמן הנפילה מבלי שאלו ישתלטו עליו ויהפכו אותו למסכן ואומלל לכל החיים.ב