רבי נחמן מברסלב הידוע גם בכינוי "רבינו" הוא מייסד חסידות ברסלב.
אמונה, שמחה, תמימות ופשיטות במסע להתקרב לבורא עולם ולעצמנו הם מעיקרי העבודה הפנימית והמעשית שמלמד רבי נחמן מברסלב את חסידיו והעולם היהודי כולו.
המשפטים השגורים בפי כל: "אין יאוש בעולם כלל", "ודע שכל העולם כולו גשר צר מאוד, והכלל והעיקר שלא יתפחד כלל", "מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד" הם חלק מחוכמת החיים הייחודית שרבי נחמן מברסלב טומן בתורתו הרחבה ועצותיו העמוקות.
רבי נחמן מברסלב עוזר לכל יהודי באשר הוא, באופן אישי, לסלול את הדרך לאבינו שבשמים, אך לא רק, אלא גם למצוא ולגלות את עצמנו מחדש, את החלקים בהם אנו לא מכירים את עצמנו, ששכחנו או שעוד לא גילינו.
רבי נחמן מבקש להאיר מחדש מקומות אפלים בנפש שלנו, ללמד אותנו חכמת חיים עתיקת יומין בדרך החסידות, ולהחיות את עולמו של כל אחד מאיתנו.
דרכו המיוחדת ותורתו של רבי נחמן מברסלב גרמו למהפכה אדירה וחסרת תקדים של חזרה בתשובה, חיזוק האמונה והצלת נפשות ישראל מליפול ברוחם בתוך עומק הגלות המרה מאז ועד עצם היום הזה.
מה כל כך מיוחד ברבי נחמן מברסלב?
קשה להצביע על נקודה אחת שתנסה להסביר את ייחודיותו של רבינו, רבי נחמן מצטרף באופן אישי למסע של כל אחד מאיתנו, ולפיכך כל אחד חווה את רבי נחמן מברסלב במסע שלו, מהמקום הפנימי והאישי שלו.
אם היינו אומרים לכם שיש מנהיג, רגיש וחכם, שרוצה לצאת אתכם למסע אל עצמכם, שלא מפחד להיכנס יחד אתכם אל המקומות הכי אפלים וחשוכים של החיים שלכם ולהאיר אותם, לעזור לכם להאמין שוב בטוב האין – סופי הפנימי, העמוק והנצחי שלכם,
לאהוב ולהגשים את עצמכם באמת בלי לוותר, היית מוותר?
אם היינו אומרים לכם שיש חבר שרוצה ללכת אתכם עד הסוף, עד הניצחון, ולהעניק לכם עצות אמיתיות ועמוקות שישנו לכם את החיים מן הקצה אל הקצה ויעזרו לתיקון הפנימי שלכם, היית מוותר?
אם היינו אומרים לכם שיש צדיק ורבי גדול שרוצה לעזור לכם להפגש כל יום עם בורא עולם ולא רק להבין שהוא קיים, אלא שהוא נוכח איתכם כאן ועכשיו בכל זמן ורגע, האם הייתם מוותרים על רבי כזה?
כל זה ועוד הרבה יותר מזה, הוא רבי נחמן מברסלב.
בעוד קהילות חסידיות אחרות מרוכזות סביב הקהילתיות והחצר הסגורה שכמעט לא ניתן להיכנס אליה, רבי נחמן מברסלב פותח את הלב, מזמין אותך להיכנס, כל נפש יהודית מישראל באשר היא שם.
הוא פונה ישירות אליך, ולכל יהודי שנמצא בחיפוש, לכל אחד שרוצה למצוא מזור ונחמה לכאבים ולצער, לכל נשמה שמחפשת דרך להאמין בה, לכל לב, לכל מי שלא מצא את מקומו בעולם, למי שאולי נדמה לו כי איבד את הדרך אי שם במהמורות ואתגרי החיים – לכולם.
בזמנים המיוחדים כמו ראש השנה ובמהלך השנה כולה, נוכל לראות את כל סוגי היהודים שאנחנו מכירים –
שאינם שומרי מצוות ועד ׳נטורי קרתא׳, מבקרים את רבי נחמן מברסלב ומוצאים בו פינה חמה של אור, חכמה וישועה.
עשירים גדולים, אנשים פשוטין ואפילו עבריינים כבדים מוצאים אצלו נחמה, מקום להיות מואר בו, להיזכר בטוב, באמונה ובתיקון, להתחבר שוב למה שאבד בדרך.
אין טעם להאריך, אנחנו מזמינים אתכם לטעום מתורתו, להכיר ולהתחבר בעצמכם.

חייו של רבי נחמן מברסלב
ברוך הבא לעולם!
רבי נחמן מברסלב נולד בא' בניסן ה'תקל"ב (1772 לספה״נ) לאמו פייגא, נכדתו של רבי ישראל הבעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות, ואביו רבי שמחה, בנו של רבי נחמן מהורדנקא, מתלמידיו הקרובים של רבי ישראל הבעל שם טוב.
רבי נחמן מברסלב נקרא על שם סבו.
רבי ברוך ממעז'בוז, קרוב משפחתו, אמר כי שמו של רבי נחמן מעיד עליו מהפסוק: "זה ינחמנו ממעשינו ומעצבון ידינו" (בראשית ה ,כט) – לעתיד, יזכה רבי נחמן הקטן לחולל שינוי ומהפך רוחני גדול בעם ישראל מתוך החושך והגלות.
אך לא הכל יעבור חלק. בהיותו רך בשנים הבינו הצדיקים, דודיו וקרובי משפחתו, כי אורו הגדול יזרח בכל רחבי העולם היהודי, אך גם צרות והתנגדויות גדולות עתידות להתרגש ולפגוש בו, במטרה להסתיר את אורו המיוחד וההשפעה העצומה שלו על העולם היהודי ולהאיר נשמות ישראל.
אמו, פייגא, שהבינה גם היא כי ההתנגדות תהיה חלק בלתי נפרד מחייו של בנה, ביקשה מאחיה רבי ברוך ממזיבוז', דודו של רבי נחמן, שייתן את ברכתו כדי שלא יחלקו עליו, ויוכל להפיץ את אורו הגדול ללא קושי כשיגדל.
רבי ברוך הקשיב, פרס את כפיו וענה בשלילה – "בזה אין לי מה לעשות, יחלקו עליו".
לחלום בגדול
את ימי ילדותו עבר ר' נחמן בביתו של הבעל שם טוב,
בית אותו הוריש לבתו אדל, ובו נמצאו כל העת גדולי החסידות, צדיקים גדולים ומיוחדים, אותם לימד רבי ישראל הבעש"ט.
את הפשטות והתמימות באמונה, חלק מרכזי מדרכו החסידית, שאב רבי נחמן מהסיפורים ששמע מפי הצדיקים, הם נתנו לו השראה גדולה ורצון עמוק להגשים את עצמו, להיות צדיק גדול, להיות קרוב לבורא עולם עם כל הלב.
כבר בצעירותו, היה צמא ומתאמץ לעבוד את הקב"ה בכל כוחו. כוח הרצון שלו הגביה אותו למדרגות והשגות גבוהים מאוד יחסית לגילו. הוא היה נוהג לעבוד את הקב"ה בסתר ובתמימות, אולם כשהיה בין ילדים, חבריו בני גילו, היה מתנהג כמותם ומשחק איתם כמו ילד רגיל.
הוא נפגש באתגרים רבים ולא מעט כישלונות בדרך כילד, אך לא משנה כמה כואב היה הכישלון הוא הבטיח לעצמו שלעולם לא יפסיק! גם כשנפל לייאוש, הוא ידע להאמין, להרים את עצמו ולהמשיך הלאה.
האמונה הפשוטה הנחתה אותו לכל אורך עבודתו האישית, אותה הוא מנחיל ומלמד את תלמידיו.

לגדול ולהתחתן עם סוד
לימים, כפי שהיה מקובל אז, בהיותו בן 13, נכנס רבי נחמן בברית הנישואין עם סאסיע, בתו של הצדיק רבי אפרים מכפר הוסיאטין שנודע כתלמיד חכם גדול, ואף בביתו היו צדיקי הדור נכנסים ומתאכסנים כשהיו עוברים בדרכם.
את עבודתו התמימה והקדושה היה שומר בסוד, כאמור.
הוא לא רצה שעבודתו תתגלה לאיש, ולכן היה מסתיר את עבודתו מפני כל, אפילו מחותנו. היחידה שידעה מעבודתו העצומה הייתה אשתו.
שמירת הסוד אכן הצליחה, ואפילו דיי טוב, עד שפעם אחת חותנו, רבי אפרים, הלך והתלונן בפני אחד מאורחיו על חוסר הסיפוק מחתנו רבי נחמן. נראה כי עבודתו הפשוטה, והממוצעת לכאורה, לא כזאת מיוחדת כפי שהיה ראוי שיהיה בתור בן נכבד למשפחת הבעל שם טוב הקדוש.
גם האורח לא מצא ברבי נחמן מברסלב משהו מיוחד, הוא הבין למה רבי אפרים מתמרמר כל – כך.
האורח ניגש אל רבי נחמן והוכיח אותו קשות, הוא כעס עליו מאוד, הוא לא התאפק וסטר לו בלחי.
שמירת הסוד על עבודתו הגדולה והמיוחדת עלתה לרבי נחמן בצער גדול.
הסטירה הכאיבה לו, הוא מירר בבכי.
אך גם אחרי הבושה הגדולה והכאב העצום שהרגיש רבי נחמן, הוא המשיך להיות ממוקד מטרה כתמיד, עוגמת הנפש שווה את זה, העיקר להיות ממוקד מטרה, לעבוד את ה׳ בשמחה ובדבקות גדולה. הסוד נשאר סוד.
זמן קצר לאחר מכן, גילה האורח את רבי נחמן באמצע תפילה, הוא ראה אותו מתבודד ביער.
משהו כאן לא בסדר, לכאורה, מניין הגדלות הזו, תהה לעצמו, הרי רק לפני רגע הוכיח אותו.
והנה, נפל האסימון, האורח החשוב הבין שטעה, הוא לא ידע מאומה על מדרגתו האמיתית של הנער הצעיר רבי נחמן. הוא הזדרז להגיע לרבי נחמן מברסלב ולבקש את סליחתו.
ר' נחמן הסכים לסלוח לו, אבל בתנאי אחד – כל מה שראה אותו עובד ומתפלל לבורא עולם – אסור שייספר לאיש.
חזר האורח אל רבי אפרים ואמר לו, הנח לו לר' נחמן – "איננו מבינים כלום ואין לנו השגה כלל וכלל בנכדיו ובזרעו של רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זצוק"ל".
ימי הנעורים עברו על רבי נחמן מברסלב מתוך עבודה עצומה, ובחלוף השנים התעלה ר' נחמן בעבודתו הרוחנית למדרגות גדולות וגבוהות, רצונו לא ידע גבול.
במהלך הסעודה שעשה אחד מתלמידיו של המגיד ממזריטש לכבוד רבי נחמן במאהלוב, התחיל לפתע רבי נחמן לומר דברי תורה וחידושים נפלאים.
הסועדים והנוכחים בסעודה נדהמו למשמע אוזניהם, הם לא היו מוכנים לכך שרבי נחמן יתחיל להוציא מפיו דברי חכמה גדולים ונפלאים, הדבר השאיר רושם עצום.

רבי נחמן מברסלב מתגלה
תחילת הפרסום של רבי נחמן בתור תלמיד חכם וצדיק גדול לגילו התחיל בעיר מדוודיבקה, לאחר שעזב את בית חמיו בהוסיאטין.
בשונה מהזמן בו היה בהוסיאטין, בה החליט כי עבודתו צריכה להישמר בסוד מפני העולם, כשהגיע לעיר מדוודיבקה הדבר השתנה, הוא התחיל לגלות את עבודתו ודרכו המיוחדת באופן גלוי. עכשיו זו העת הנכונה.
חוכמתו ואורו הגדול הופצו במהרה בין יהודי האזור והגיעו לאוזני ולבבות העם.
יהודים רבים התחילו להתקרב לרבי נחמן – פשוטים, עשירים, רבנים ואפילו תלמידי חכמים מופלגים ומבוגרים מגילו החליטו להתבטל לרבי נחמן ולהיות תלמידיו למרות מעמדם הרב.
המעבר לעיר ברסלב
בשנת תקס"ב, עבר רבי נחמן להתגורר בעיר ברסלב.
שנה זאת נחשבת כשנה משמעותית מאוד בחיי רבי נחמן, חסידיו ומקורביו, שכן בשנה זאת קבע רבי נחמן את שם החסידות על שם אותו המקום בו דר בשנה זאת – ברסלב, וכן פגש את תלמידו החדש, המיוחד והחשוב מכל, רבי נתן מנמירוב.
למה רבי נחמן בחר דווקא את השם ברסלב לחסידות?
היה זה ליל שבת קודש, לפני רבי נחמן הביאו את כוס היין לקידוש, כשהתחיל לקדש נפלה לפתע הכוס עם היין ונשפכה על הרצפה. רבי נחמן לא הצטער, אלא להיפך, רבי נחמן ראה בשפיכת היין כאות וסימן כי שם החסידות תהיה "ברסלב".
׳שם זה׳, כך אמר, ׳לא ישכח לעולם'.

הנסיעה לארץ ישראל
רבי נחמן גר באוקראינה, אך באמצע החיים החליט כי הוא נוסע לארץ ישראל.
החלטה זו לא הייתה פשוטה כל כך, שכן אז שררה מלחמה גדולה בין צבאות העולם בנהגתו של נפוליאון עם עמים אחרים. הנסיעה הציבה את רבי נחמן בסכנה גדולה ואע״פ כן הוא החליט שהוא נוסע מתוך ביטחון גדול בבורא עולם.
לא סתם רצה רבי נחמן לבקר בארץ הקודש, רבים מתורתיו מדברים על החשיבות וההשפעה העצומה שיש לארץ ישראל על נשמה של יהודי ועל מה שניתן להשיג בהגעה אליה.
כאמור, הנסיעה לא הייתה פשוטה, מניעות וצרות רבות היו בדרכו, פעמים רבות היה צריך להיות יצירתי וחזק כדי להתמודד עם הקשיים שעברו עליו עד שהגיע אל ארץ הקודש..
בנסיעה זו זכה רבי נחמן בחוכמה ודרגות גבוהות מאוד, עד כדי שהיה מתבייש בהשגות הקודמות שהיו לו לפני שהגיע לארץ ישראל. מתנה נוספת לקח איתו רבי נחמן מארץ ישראל, סיפר לחסידיו, דבר וחשוב שיעזור לתורתו להתפשט – המחלוקת.
אם טרם יציאתו לארץ ישראל היה רבי נחמן ותורתו תחת פרסום חיובי רוב הזמן, כעת הוא נהפך להיות מושא למחלוקת שנאה ורדיפה, לא רק שלו אלא גם של חסידיו, שאף הם סבלו לא מעט מזה.
רבי נתן מברסלב, תלמידו החשוב של רבי נחמן, כמעט שנרצח ונתפס לא פעם בידי הרשויות בעקבות מאמציו לפרסם את את תורתו של רבי נחמן, להדפיס את הספרים ולהתמודד מול השקרים והאלימות הנוראית שהופנו כלפיו.
חסידיו ותלמידיו פנו אליו וביקשו ממנו לנסות לעצור את המחלוקת הגדולה אשר דופקת על פתח דלתם.
על אף בקשותיהם, רבי נחמן הסביר כי המחלוקת אמנם קשה, אך צריך להבין כי דווקא על ידי מחלוקת אפשר להגיע למדרגות והיכלות גבוהים, כך שעל אף שיש בידו היכולת לעצור אותה, הוא אינו עושה זאת כי נכון היה להמתין ולספוג את המחלוקת.
לא לשווא הייתה המחלוקת. ככל שאש המחלוקת גברה והתרחבה כך התפרסם והתגדל שמו של רבי נחמן ותורותיו בכל העולם, מנגד, הרבה התחילו להתקרב אליו, גם לאחר פטירתו, ממש כפי שאמר לחסידיו באותה העת שהתחילו המחלוקות.

גילוי התיקון הכללי
בשנת תקס"ה, החל רבי נחמן מברסלב לגלות את 'התיקון הכללי', עשרה מזמורי תהילים, תיקון מיוחד ויחיד מסוגו לתיקון פגם הברית.
הוא עדיין לא ידע מה הם בדיוק אותם פרקים. כעבור ארבע שנים, בשנת תקס"ט עמד על דיוק עשרת הפרקים הייחודים שמרכיבים את התיקון הכללי המוכר לנו כיום.
במעמד מיוחד השביע רבי נחמן את רבי נפתלי חסידו ואת רבי אהרן, רבה של ברסלב, ואמר להם:
"גם אם ימלאו ימי, אזי אחרי הסתלקותי, מי שיבוא על קברי ויאמר שם אלו העשרה מזמורים ויתן פרוטה לצדקה, אפילו אם גדלו ועצמו עוונותיו וחטאיו מאוד מאוד חס ושלום, אזי אתאמץ לאורך ולרוחב להושיעו ולתקנו"
נפשו של רבי נחמן לא נחה, כל כך רצה לקרב יהודים אל ה׳ ואל דרכו הטהורה שכל כולה קרבת אלוקים, שמחה וקדושה. בשנים תקס"ז – תקס"ט היה עסוק מאוד במעבר בין ערים וארצות שונות במטרה לקרב לבבות עם ישראל, הרחוקים והקרובים.

פרידה
בשנת תקס"ז, חלה רבי נחמן במחלת השחפת, אשר לא היה לה מרפא באותה תקופה.
בראש חודש אייר באותה שנה, בליל שבת קודש, פרצה שריפה בעיר ברסלב אשר גרמה לנזק רב, בין הייתר ניזוק ונשרף ביתו של רבי נחמן. משכך, התחיל להתרחק לכיוון היציאה מן העיר.
רבי נתן, שהיה לצידו באותה העת, מעיד כי רבי נחמן היה שמח מאוד, אך רבי נתן לא הצליח להבין מדוע.
כעבור זמן קצר הגיעו הידיעות על מה שקרה והחסידים ביקשו מרבי נחמן שיבוא לגור באומן.
למשמע הבקשה פניו של רבי נחמן האדימו. תלמידו, רבי נתן, שהיה איתו אך לא הבין מדוע, הצליח להבין רק לאחר זמן רב שהבין רבי נחמן באותו זמן, זהו היה סימן לזמן שבו רבי נחמן עתיד להסתלק בעיר אומן.
עוד לפני הסתלקותו עבר רבי נחמן בעיר אומן והרבה לספר ולשבח אותה אודות היהודים שהיו גרים בה –
לפני שנים, באו חיילי הקוזקים ורצחו עשרות אלפי יהודים באכזריות רבה, זאת משום שהיהודים לא הסכימו להיכנע וברחו תוך שהם מוסרים נפשם על קידוש ה', להישאר יהודים ויהי מה.
בעקבות מסירות נפשם הגדולה מתו, ופה, בעיר אומן, נקברו. "אומן היא מקום טוב להיקבר בו", ציין רבי נחמן.
הוא ידע שעם קבורתו שם יוכל להעלות ולתקן את נפשותם של קדושים אלה.
וכך, בה' באייר בשנת תקס"ז התיישב בעיר אומן.
הזמן חלף וזמן הסתלקותו של רבי נחמן התקרב.
רבי נחמן סבל רבות ממחלת השחפת, הוא סבל כל – כך עד שאפילו הוא בעצמו התפלא באיזה נס הוא שורד ומצליח לחיות במשך כל השלוש שנים שקדמו לפטירתו.
משידע רבי נחמן על הסתלקותו הקרבה, הוא החל לתת אותות ודיבורים ברורים על כך.
החסידים אמנם שמעו את דבריו, אך לא מהרו לקבל או להשתכנע כי יום ההסתלקות תיכף מגיע, זה היה בלתי נתפס.
רבי נחמן הנחה את תלמידיו שיהיו תמיד ביחד – "רק אתם תחזיקו עצמכם ביחד, אז תהיו אנשים כשרים. ולא כשרים בלבד, אלא אפילו צדיקים וטובים תהיו".
רבי נתן מתאר את הסתלקות רבי נחמן מברסלב במילים אלו:
"ואחר כך לא נתמהמה הרבה, ויגווע ויאסף אל עמיו בקדושה ובטהרה גדולה, נקי וזך וצח בלי שום בלבול כלל ובלי שום תנועה משונה, בישוב הדעת נפלא ונורא."
"וכל העומדים שם רוב אנשי ה"חברא קדישא", וכל גדולי השמשים העוסקים בזה, כולם אמרו שכבר ראו כמה שמתו בנקיות ובדעת, אבל הסתלקות כזה לא ראו מעולם."
"וכל זה היה לפי דעתנו, אבל בעצם הסתלקותו אין לנו פה לדבר כי לית מחשבה תפיסא בזה כלל (אין המוח משיג זאת כלל) ומי שיבין מעט מגדולתו, על ידי ספריו הקדושים והשיחות והספורים ששמענו ממנו וכו' וכו', יבין שאי אפשר לדבר כלל מהסתלקות פלא וחידוש נורא כזה אשר לא היה כמוהו ולא יהיה כמוהו כאשר אמר בפרוש כנרשם במקום אחר
(חיי מוהר"ן, רמו)
מה נאמר ומה נדבר מה אשיב לה' שזכיתי להיות בשעת יציאת נשמתו הקדושה אלמלא אתינא לעלמא אלא בשביל דא די." (חיי מוהר"ן, סד.)
וכך, עלה רבי נחמן מברסלב בסערה השמימה, ביום שלישי, י"ח בתשרי תקע"א (1810 לספה״נ) בעיצומו של חול המועד סוכות, בן 38 שנים בלבד, זך וטהור, משאיר אחריו תורות ודרך שלמה של תקווה, אמונה, שמחה וחכמה ייחודית שעתידה עוד להאיר בעוצמה אדירה.
אני לא עוזב אתכם!
רבי נחמן מברסלב הדגיש בפני חסידיו כי הוא אינו שוכח ולא יעוזב אותם כלל, גם לאחר פטירתו, וכמו שנאמר "צדיקים במותם נקראים חיים" (ברכות יח).
אפילו אלה שיבואו אחריהם ולא ראו אותו מעולם, מאז ועד היום, הבטיח רבי נחמן שהיה איתם ואיתנו, קשוב ומודע להכל, ממש כמו מי שנמצא מאחורי הדלת ומקשיב לכל.
זו הייתה נחמה גדולה עבור כולם, גם אחרי הפטירה חסידי ברסלב והמקורבים לרבי נחמן היו צמאים לשמור על הקשר הרוחני עם רבם הקדוש, הרי זו לא באמת באמת פרידה.
רבי נחמן לא השאיר מנהיג אחריו, כנהוג אחרי פטירה של אדמו״ר, הוא ממשיך להיות בקשר גם היום עם כל מי שרוצה לדבוק בתורתו ודרכו הייחודית.
רבי נתן המשיך להפיץ את אור תורתו והנהגתו של רבו לטובת דורות רבים שהיו עתידים להיות לאחר מכן, אך גם אז בשום אופן לא הסכים לראות את עצמו כמחליף לרבי נחמן.
רבי נחמן הוא האדמו"ר הראשון והאחרון של חסידות ברסלב ורבי נתן ותלמידיו הם ממשיכו דרכו ומפיצי תורתיו.
מעוניינים ללמוד עוד על חייו ותורתו של רבי נחמן ותורתו? לחצו כאן.
מחפשים ללמוד את תורת רבי נחמן בפשטות ובשפה ברורה? לחצו כאן.
