למה כל כך הרבה אנשים עולים לרגל ונוסעים לאומן ראש השנה? מה יש שם שכולם מחכים לו? על מה כל הרעש והצלצולים? אירוע אחד בשנה שהמוני חסידי ברסלב ויהודים רבים מחכים לו – כל השנה.
בימי רבי נחמן ועד ימינו, המועדים העיקריים בהם חסידי ברסלב מגיעים לרבי נחמן הם שבת חנוכה, חג השבועות וראש השנה, אך למעשה, מאז ועד היום ראש השנה הוא המועד החשוב ביותר.
מי שייסד את את הקיבוץ בראש השנה הוא רבי נחמן בעצמו, הוא הוציא כרוז ואמר:
״הראש השנה שלי עולה על הכל. והיה פלא אצלי מאחר שהמקורבים שלי מאמינים לי, ולמה לא יזהרו כל האנשים המקורבים אלי שיהיו כולם על ראש השנה איש לא יעדר. כי כל עניין שלי הוא רק ראש השנה.
והזהיר לעשות כרוז שכל מי שסר אל משמעתו ומקורב אליו יהיה על ראש השנה אצלו, לא יחסר איש. ומי שזוכה להיות על ראש השנה ראוי לו לשמח מאד מאד…״
– חיי מוהר״ן, תג
לאחר שנפטר רבי נחמן, ראה רבי נתן, תלמידו החשוב, כמי שנוטל את התפקיד לקיים את רצונו ומורשת חסידות ברסלב של רבי נחמן – להגיע אל רבי נחמן כל ראש השנה לאומן.
רבי נתן ידע שכוונת רבי נחמן שהקיבוץ ימשיך גם לאחר פטירתו בזה שיגיעו על קברו בראש השנה, באומרו:
״וגם אז למדנו שרצונו חזק להיות אצלו באומין על ראש-השנה תמיד לאחר הסתלקותו, ושאין דבר גדול מזה. ״
– חיי מוהר״ן, גדלת יקרת ראש השנה, סימן תי׳
הוא עבד והתאמץ כדי שהקיבוץ ימשיך, וכך היה, הקיבוץ הראשון קרה כבר החל מהשנה הראשונה לאחר פטירתו של רבי נחמן בשנת 1811 לספה״נ.
מאז, כבר בתקופתו של רבי נתן, הקיבוץ אומן ראש השנה רק גדל וגדל.
גם בימינו, בכל שנה ושנה גדל מספר החסידים ויהודים המוצאים פינה חמה אצל רבי נחמן וסרים למשמעתו לקיים את צוואתו להגיע אליו על ראש השנה באומן מדי שנה ושנה.
במהלך ההיסטוריה חסידים ויהודים רבים שמרו באדיקות ובמסירות את הרצון להגיע, מתוך מסירות נפש, ביזיונות וייסורים גם בזמנים קשים של הלשנות, גזירות, איומים ומלחמות.
אומן ראש השנה – קצת היסטוריה


במה רבי נחמן יכול לעזור לי?
לרבים מאיתנו עולה המחשבה – כיצד צדיק שנפטר יכול לעזור?
במסכת ברכות (יח) אנו לומדים שצדיקים במיתתם נקראים חיים.
כלומר, בשונה מבני אדם רגילים שלאחר מיתתם עוברת נשמתם לעולם הבא ומפסיקה את השפעתה בעולם, נשמת הצדיק רק מתחזקת בכוחה ויכולתה להיות בהארת העולם, בקשר עם נשמות ולהשפיע אור וברכה בעולם הזה גם כשהיא בעולם הבא.
הנשמה מוגבלת לגוף בעולם הזה, אמנם מהרגע שנשמת הצדיק יוצאת ומתפשטת מהגוף היא מצליחה להאיר ולהגיע לדרגות גבוהות יותר בהרבה, וממילא להשפיע שפע רב ותיקון גדול יותר לקרובים ולנצרכים לה.
כעת, כשברור לנו שגם עכשיו, לאחר פטירתו, רבי נחמן יכול לעזור לנו, הנה כמה דברים שכולנו צריכים ורבי נחמן יכול לתת לנו:
כל אחד מאיתנו צריך מליץ יושר –
אנחנו עוברים הרבה בחיים, מתעלים אבל גם יורדים ומתלכלכים בחטאים ופגמים. כשאנו ניצבים מול בורא עולם, אנחנו לא תמיד יודעים לדבר ולהגיד דברים טובים על עצמנו ובזכותנו.
כמישהו רוצה להיות זכאי בדין הוא פונה לעורך דין שיעזור לו, ככה ולהבדיל, כשאנו קשורים בצדיק האמת, שהכי קרוב לבורא עולם שיכול להיות, אנו זוכים למישהו שיליץ עלינו זכות ויאמר דברים טובים בעדנו, גם כאלה שלא יכלנו לחשוב עליהם בעצמנו ולהוכיח את הטוב שבנו. הצדיק מוכיח לבורא עולם שאנחנו טובים בשורש שלנו למרות הפגמים, גם כשאנחנו בעצמנו לא יודעים.
אנו זוכים בזכות לצדיק לקבל עוד כוח וזכות להמשיך הלאה ולהוכיח כמה אנחנו טובים באמת ולהאיר את העולם למרות שלפעמים כל הסיכויים נגדנו.
כל אחד מאיתנו צריך מנטור (מאמן) שיעזור לנו להצליח בחיים –
בחיים האלה, מה לעשות, אי אפשר להצליח לבד. נולדנו חסרים ואין לנו תמיד את כל השכל והדעת להצליח ולהשיג את כל מה שאנחנו צריכים, לפעמים אפילו בדברים הקטנים של החיים. יותר מרק להצליח, כל אחד מאיתנו צריך נפש בריאה וחזקה, שמחה ואנרגטית, שיודעת להמשיך להאמין ולהילחם על החיים.
רבי נחמן מבקש לצאת יחד איתנו למסע החיים הפרטי שלנו, לחזק אותנו באמונה ושמחה, בחכמה ודעת ע״י לימוד בתורתו.
רבי נחמן רוצה לתת לנו כלים אמיתיים שידחפו ויתנו לנו את הכוח להצליח ולהאמין שהכל אפשרי בכל נקודת זמן בחיים שלנו.
רבי נחמן הוא הרבה יותר רק מ'רבי', הוא גם מנהיג ומאמן לחיים, כל זמן וכל רגע, בכל נקודה שבו נצטרך עזרה ובכלים לחיים, הקשר שלנו איתו, לימוד תורתו והכלים שאנו לומדים ממנו יתלוו אלינו ויעזרו לנו להתגבר ולצמוח.
כל אחד מאיתנו צריך להיקשר לשורש שלו –
בתורת החסידות נלמד שלכל נשמה יש שורש בנשמת הצדיק שמשמשת כ'צינור' לקבלת השפע מבורא עולם. ממש כמו בימי משה רבנו, עם ישראל היה צריך את משה לא רק כמנהיג, אלא כמי שמטווח בין הבורא ודרכו ובזכותו זורם השפע לעם ישראל.
בתורתו מסביר רבי נחמן שלכל אחד מאיתנו יש שורש, ואפילו לצדיקים יש שורש בפני עצמם וכולם מקבלים חיותם מ'בעל השדה' באומרו:
דע, כי יש שדה, ושם גדלים אילנות ועשבים יפים ונאים מאד וגדל יקר יופי השדה וגידוליו אי אפשר לספר, אשרי עין ראתה זאת ואילנות ועשבים, הם בחינת נשמות קדושות הגדלים שם. ויש כמה וכמה נשמות ערומות, שהם נעים ונדים מחוץ לשדה, וממתינים ומצפים על תיקון, שיוכלו לשוב ולהיכנס אל מקומם. וגם אפילו נשמה גדולה, שבה תלויים כמה נשמות, לפעמים כשהיא יוצאת לחוץ, קשה לה לחזור לשם.
והם כלם מבקשים ומצפים על בעל השדה, שיוכל להתעסק בצרך תיקונם… וזה הבעל השדה, הוא משגיח ומשתדל תמיד להשקות האילנות ולגדלם, ובשאר תיקוני השדה, ולהרחיק האילנות זה מזה הרחקה הראויה, שלא יכחיש אחד את חברו…
בתורה זו מסביר רבי נחמן כי הוא בעל השדה וכולם צריכים לו, כי השורש של כל נשמה בדור הזה, אפילו של צדיקים, שייכת אליו, שהוא בעל השדה, ועל כן כולם צריכים לו לתיקון וצמיחה.
– ליוקטי מוהר״ן, תורה סה
נקודת ההתחלה של ההצלחה והצמיחה בחיים היא תיקון המצב הרוחני שלנו בלב ופיתוח ארגז כלים לחיים, החכמה שלנו. רבי נחמן רוצה ללמד ולעמוד לצידנו כדי לתת לנו כוח לצמוח, לא רק ברוחניות, אלא גם בשאר תחומי החיים שלנו, שמתחילים מעבודה פנימית וחיבור אמיתי לאמונה ולכוחות שלנו בבורא עולם.
האם הולכים להתפלל לרבי נחמן?!
חשוב לציין, אף אחד לא הולך לציון של רבי נחמן כדי להתפלל אליו, למעשה אף אחד לא מתפלל לרבי נחמן.
לציון רבי נחמן הולכים כדי להתקרב ולהקשר לצדיק. בהגעה לצדיק אנחנו מדברים אליו כרבי חיי, כפי שאמרנו קודם – צדיקים במותם נקראים חיים, הם מודעים לכל מה שהולך איתנו ומה שאנחנו מדברים.
אנחנו באים לשתף, לדבר ולבקש עזרה מרבי נחמן שיעזור לנו להתקרב לבורא עולם, לקבל תיקון לפגמים או חטאים שעשינו. לבקש על דברים שאנחנו רוצים כמו רפואה, הצלחה ולהתחזק בדרך החיים האישית שלנו. הכל מתוך אמונה שרבי נחמן הוא הצדיק, ה'צינור', שדרכו יורד השפע לעולם, בבחינת משה רבנו של הדור.
למה דווקא ראש השנה?
לאחר שהבנו שיש בכוח הצדיק, רבי נחמן, להשפיע ולתקן נשמות במותו כמו בחייו, נשאלת השאלה למה דווקא ראש השנה? מה כל כך מיוחד בחג הזה שרבי נחמן כל כך רצה שנגיע אליו דווקא בראש השנה?
ראש השנה הוא הזמן החשוב והחזק ביותר של הצדיק לתקן נשמות, בכוח ועוצמה שרק בראש השנה אפשר, כך אומר רבי נתן:
״כי זה עיקר נסיעתי שאהיה על ראש השנה אצל בעל השדה, אשר הוא מתקן נשמות המתים והחיים. ואמר שאפילו מי שאינו יכול לתקן אותו כל השנה, בראש השנה יכול לתקן מי שיבוא אליו.״
– רבי נתן מברסלב
זמן הנעלה ביותר הוא ראש השנה ולכן אין מצב שבזמן כה חשוב ועוצמתי נרשה לעצמינו לפספס את תיקון הנשמה שלנו מהצדיק.
ראש השנה הוא זמן ההמלכה של הקב״ה ואי אפשר לעשות זאת בלי להיות אצל הצדיק הגדול ביותר. בראש השנה שהוא יום ההמלכה של הקב״ה אנחנו צריכים לקבל ולהחזיק באמונה שוב בחוזק ובעוצמה כדי להמליך את ה׳ בעולם.
כך מלמד רבי נחמן בליקוטי מוהר״ן:
כי ראש השנה הוא בחינת תיקון האמונה, בבחינת: 'אף אמונתך בקהל קדשים' (תהילים פ"ט, ו), כי אז נתקבצין כל הקהילות הקדושות. ועל ידי זה נתלקטין ונתקבצין כל ליקוטי האמונה, בבחינת 'אף אמונתך בקהל קדשים' כנ"ל.
וממש כמו שמשה רבנו היה הנציג של עם ישראל כדי להאיר את הדרך הנכונה לעם ולהורות להם דרך ישרה של אמונה בה׳ ובזכותו המליך עם ישראל את הקב״ה עליהם, כך גם בימינו עם ישראל, אנחנו, צריכים להיות אצל הנציג הגדול והחשוב מכולם בדור שלנו, כלומר הצדיק הגדול מכולם בדור הנוכחי.
ההמלכה דווקא אצל הצדיק הגדול ביותר היא חשובה ביותר משום שלכל אחד מאיתנו יש ניצוץ של אמונה, אך כדי לאחד את כל הניצוצות של עם ישראל לכדי להבה גדולה אחת ועוצמתית של אמונה שתשפיע לכולם צריך את הצדיק שלוקח את כל ניצוצות, מקבץ אותם יחד וע״י זה יוצר אור אמונה גדול ועצום המאיר בכל בעולם ולכל מי שנמצא אצלו, בגלל זה כולם מגיעים לאומן ראש השנה ביחד, כדי להמליך את הקב״ה בעולם כאור אחד, באמונה אחת, ביחד, על ידי הצדיק.
כך נאמר:
וזה בחינת רבי עם תלמידים. שכשיש רבי אמיתי עם תלמידים, על ידי זה נעשה ונתתקן גם כן כל הבחינות הנ"ל. כי על ידי קבוץ התלמידים אצל הרב, על ידי זה נתקבץ ונתלקט חלקי האמונה…
כי הרב הוא משגיח על חלקי האמונה של כל אחד ואחד לקבצם ולהעלותם…
נמצא, שבחינת אמונה נתתקן על ידי רבי עם תלמידים, גם נתחדש ונתתקן המוח, כי מוח התלמידים נתתקן ונתחדש על ידי הרב, וגם מוח הרב נתחדש על ידי התלמידים, כמו שאמרו: ״ומתלמידי יותר מכולן״.
המשך כאן.
לצאת בראש השנה לחוץ לארץ?!
אחת השאלות שנשאלות הרבה מאוד פעמים היא – האם בכלל מותר לצאת מהארץ לרבי נחמן ועוד בראש השנה?
התשובה היא – כן! ונסביר,
כתב המשנה ברורה סימן תקס”ח סעיף י’. שערי תשובה סעיף קטן כ’ דיבור המתחיל “בהליכה”): בשם ‘פרי הארץ’: אף אם יושב בארץ ישראל ונפשו איוותה להשתטח על קברי צדיקים בחו”ל – שרי לילך אדעתא לחזור (מותר ללכת על מנת לחזור)”.
הגאון מוילנא אומר, “עיקר השראת השכינה בדורותינו אלה – בקברי צדיקים” מובא ב’לשם’ חלק ד’ בשם הגר”א.
בנוסף, פסק הרמב"ם הלכות מלכים חלק ה', הלכה ט' שאסור לצאת לחוץ לארץ ישראל לעולם, אמנם לצורך שלושה דברים התירו לצאת – לימוד תורה, נישואין ומסחר.
כל זאת, בתנאי שכשנסיים את עניינו בחו"ל נחזור חזרה לארץ.
חסידים ויהודים רבים לא הולכים רק לצדיק אלא גם בשביל ללמוד מפי גדולי משפיעי ורבני ברסלב את תורתו של רבי נחמן, הרי שהדבר מותר לחלוטין.
מה שאנחנו רואים רבנים שמתנגדים ומורים לא ללכת לראש השנה באומן, הוא לא משום איסור, אלא משום שלא נהגו וגדלו, מנהג החסידות של ללכת ולנסוע לצדיקים בראש השנה לא נהגו כולם, בנוסף, כנראה, הם גם לא לגמרי מכירים את רבי נחמן וגדולתו.
כאן חשוב לומר, שחשוב לכבד כל רב שמדבר, גם אם הוא אומר נגד, שכמובן הוא לא אומר את דבריו דווקא נגד רבי נחמן אלא ממקום שבו הוא רגיל. ועם כל זאת עדיין נשאלת השאלה, אולי בכל זאת עדיף להישאר בארץ ולבוא בזמן אחר?
רבנו אומר כך ספר המידות – על ידי השתטחות על קברי צדיקים, הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך”.
ברור לגמרי שארץ ישראל היא הטובה והחשובה ביותר, אין על כך שום ספק ומחלוקת. אבל, מה לעשות, כל אחד מאיתנו שרואה את המציאות, מבין שהוא נמצא במלחמה על החיים, על הנשמה, על הטוב, על הנפש, על העתיד, על האמונה, על מה לא בעצם?
ובמלחמה על החיים ועל הקדושה, איך לא, צריך לנהוג אחרת ממציאות רגילה.
מי שמבין את גודל קדושתו של רבי נחמן, את התיקון העצום שהוא יכול לקבל רק מצדיק יסוד עולם, את העובדה שרק הוא בדורנו הסכים להכיל ולקבל כל אחד מאיתנו, והבטיח להילחם עלינו ולא לוותר אף פעם, מה שאף צדיק או מישהו אחר לא הבטיח, פשוט לא יכול לסרב להצלת החיים של עצמו, שלנו.
כמו שחיילים עוזבים את הארץ בזמן מלחמה גשמית, כך כל אחד מאיתנו צריך לראות לעצמו חובה לצאת מאזור הנוחות ואף מהארץ בשביל להיקשר במישהו שיכול להציל את נשמתנו.
אבל קשה לי להגיע לאומן בראש השנה…
הקול הזה דיי מוכר, לצאת מהארץ? לארוז מזוודה? להסתובב בארץ זרה? לעזוב משפחה? מה עכשיו?
האמת? אפשר להבין, זו פרוצדורות, אין ספק. יש לנו יותר מדי מניעות להגיע.
אבל דווקא הקשיים האלה, הם השכר שלנו לגאולה הפרטית שלנו.
רוצה להיגאל? להרגיש שלם באמת? לקבל ליווי VIP של הצדיק לכל החיים? מה לעשות, יש מחיר, המחיר הוא להתגבר על המניעות.
ואז, אנחנו שואלים את עצמנו, למה הקב"ה עושה שהיה כל – כך קשה? מה, אי אפשר דבר כל כך חשוב יבוא בקלות יותר? אם רוצים להתקרב לה' צריך שיהיה יותר קל לא?
רבי נחמן מלמד אותנו שהמניעות להגיע לאומן ראש השנה, כמו כל המניעות שיש בחיים, הקב"ה מלובש ונמצא שם. לא רק שהקב"ה עובר איתנו את המניעות, אלה הוא בעצמו נמצא בתוך המניעה עצמה, הקושי שלך – זה קושי שהקב"ה ברא בעצמו כדי להיות בתוך הקושי ולעבור אותה יחד איתך.
אז הינה הסיבה האמיתית למה יש לנו מניעות וקשיים – זכינו להכיר את רבנו, צדיק יסוד עולם, אבל מה לעשות, אנחנו אמנם יהודים טובים, משתדלים להיות, אבל לפעמים, לא כל כך ראויים לכל החסד והטוב הזה של להיות עם הצדיק הגדול מכולם.
באה מידת הדין ואומרת – זה? בוודאי שלא ראוי, לא יקום ולא יהיה, הוא לא בא, ואני גם אדאג לזה שלא יגיע ומגיעים לנו מניעות ומחשבות רבות איך אין שום סיכוי בעולם שנצליח להגיע.
אבל הקב"ה, אבא שלנו בשמים, רוצה לעשות לנו רק טוב, מה יעשה הקב״ה, הרי מידת הדין מקטרגת ואומרת אמת, הקב״ה יכול להתעלם ממידת האמת? הרי הוא אמת. אומר רבי נחמן:
״אך מאחר שבאמת הוא יתברך אוהב ישראל, ואותה האהבה של ישראל היא גדולה יותר מהאהבה של המשפט כנ"ל, מה עושה השם יתברך, כי הוא מוכרח כביכול להסכים על המניעות למנעו מן האמת, מחמת הדין והמשפט שעליו, כי הוא אוהב משפט כנ"ל. אבל אף על פי כן באמת לאמתו רצונו וחפצו יתברך שאף על פי כן יתקרב האדם אליו יתברך, כי הוא אוהב ישראל יותר מהמשפט כנ"ל.
על כן, השם יתברך נותן רשות להזמין לו מניעות, אבל הוא יתברך בעצמו מסתיר את עצמו כביכול בתוך המניעות. ומי שהוא בר דעת, יכול למצא את השם יתברך בתוך המניעות בעצמן. כי באמת אין שום מניעה בעולם כלל, כי בתקף המניעות בעצמן נסתר השם יתברך. ועל ידי המניעות בעצמן דיקא יכולין להתקרב להשם יתברך, כי שם נסתר הוא יתברך כנ"ל.״
– ליקוטי מוהר״ן, קטו
כלומר, הקב״ה עושה לנו דרך עקיפה. מידת הדין אומרת מניעות? יהיו מניעות? מי יהיו המניעות? הקב״ה בעצמו! ובגלל שהקב״ה בעצמו רק רוצה להיטיב, לא משנה כמה מניעות יהיו או כמה קשות יהיו, בסופו של דבר, בגלל שהקב״ה רוצה להיטיב בסוף, הקב״ה גם יעזור לנו להתגבר על אותם מניעות שהוא עצמו מלובש בהם ומביא לנו אותם.
אני הבעיה שלך ואני הפיתרון שלך, אומר הקב״ה, רק מה – תסמוך עליי, תתפלל, תאמין, תשתדל ואני כבר אסדר לך הצלחה.
בתוך המניעות שלך ושל כולנו נמצא הקב״ה – אם אנחנו בוחרים לעשות לעצמנו מניעות ולהיות מפונקים, זה כבר בעיה שלנו, אבל כל שאר הדברים כמו כסף, נסיעות, סידורים וכו׳ – זה הקב״ה בכבודו ובעצמו יביא עליך ויסדר לך פתרונות – העיקר תמשיך להאמין, זרוק את השכל ותתפלל לטוב.
בנוסף, מלמד רבי נחמן, המניעות והאתגרים עוזרים לנו לגדול ולהצליח, או כמו שאומרים מה לא הורג אותך – מכשל אותך.
דווקא מה שהכי חשוב והכי יקר הכי קשה להגיע אליו – המניעות עוזרות לנו להבין איפה הכי כדאי לנו להשקיע כדאי הכי הרבה להרוויח.
אומר רבי נחמן:
ועיקר גודל החשק נעשה על ידי המניעה שמזמינין לו, כי כשאיש ישראלי צריך לעשות דבר הצריך לו ליהדותו, בפרט כשצריך לו לעשות דבר גדול הצריך ליהדותו, שכל יהדותו תלוי בזה, כגון לנסע לצדיק אמתי, אזי מזמינין לו מניעה וזאת המניעה היא בשביל החשק, כדי שעל ידי זה יהיה לו חשק יותר לעשות אותו הדבר…
[שנאמר:] 'ולחם סתרים ינעם' (משלי ט', יז), שכל מה שהדבר נמנע ונסתר מן האדם ביותר, הוא חושק אליו ונעים לו ביותר… ועל-כן ראוי לאדם לדעת כשיש לו מניעות גדולות מאד מאיזה דבר שבקדושה, ידע ויבין מזה, שזה הדבר שרוצה לעשות, הוא נחשק גדול מאד, ודבר יקר מאד, שמחמת זה המניעה גדולה מאד כנ"ל ובפרט כשרוצה לנסע לצדיק האמת, כי יש צדיקים הרבה, אבל יש בחינות נקודות האמת בין הצדיקים, שכשרוצים להתקרב אליו, שבזה תלוי הכל, אזי יש להאדם מניעות גדולות רבות מאד, ומזה בעצמו יבין האדם גדל מעלת הנחשק.
– ליקוטי מוהר״ן, סו
ולכל מי שלא הבין או צריך את זה הרבה יותר פשוט וברור, אומר רבי נחמן:
אם לאכול אם שלא לאכול, אם לישן אם שלא לישן, אם להתפלל אם שלא להתפלל (כלומר שלא להתפלל בכוונה כראוי), אך ורק שתהיו אצלי על ראש השנה יהיה איך שיהיה (ואמר בלשון אשכנז בזו הלשון: יא עסין ניט עסין, יא שלאפין ניט שלאפין, יא דאווינען ניט דאווינען, אבי דו זאלסט ביי מיר זיין אויף ראש השנה). ובאמת כל דברים אלו הנ"ל הם רק דמיונות ופיתויים של הבעל דבר [= יצר הרע], כי תודה לאל נראה בחוש שעל פי הרוב מתפללין יותר בכוונה בכלל הקבוץ הקדוש על ראש השנה, ממה שהיה מתפלל בביתו.
– חיי מוהר״ן, גודל יקרת ראש השנה שלנו, סימן תד
הראש השנה שלי הוא חידוש גדול. והשם יתברך יודע שאין הדבר הזה בירושה מאבותי, רק השם יתברך נתן לי זאת במתנה שאני יודע מהו ראש השנה. לא מבעיא אתם כולכם בודאי תלויים בראש השנה שלי, אלא אפילו כל העולם כלו תלוי בראש השנה שלי.
– חיי מוהר"ן, גדל יקרת ראש השנה שלו, סי' תה